fredag 19 mars 2010

Thailand

Efter en flygresa på 10,30 timme så är vi framme i Phuket. Här har vi hittat rätt minibuss som ska ta oss till Krabi och AoNang. En bilresa på 2,5 timme och ca 18 mil. De finns inte likadana vägar i Thailand som här i Sverige så därför är resan ganska dryg.
En liten bensträckar paus skulle vi också ha vilket jag tyckte var onödigt. Men det tyckte inte de andra som åkte med. Vi hade köpt vår första Singha innan vi gick på bussen men så smarta vår inte våra rese kamrater så därför skulle vi stanna. Amatörer. Hahaha
Thore hade det lugnt och skönt här för jag hade nästan ingen röst jag fick viska. Men lika glad är jag ändå men gladast är nog Thore.

Dag ett så rusade vi iväg till stranden för och träffa våra vänner i Hydda 8. Ped och Esa har den hyddan och där blir man väl omhändertagen. Allt i från ingefärs te som är kanon när man är förkyld, oljemassage aloveramassage kokosnötsmassage thaimassage, fotskrubb, pedikyr, manikyr, zonterapi, fotmassage, ansiktsmassage och rengöring, målning av blommor på naglarna. Ja allt mellan himmel och jord gör de för en. Visst kostar det men en timmes massage för 300 bath är det samma som ca 65 kr och det får inte här hemma. Här hos Ped och Esa är det deras döttrar och svärson och andra släktingar som jobbar. Skulle alla vara upptagna så lånar de personal från någon annan hydda. Det finns 20 hyddor. Bara att välja och vraka.

När vi åkte till AoNang för första gången i fjol så fick vi denna hydda rekommenderad av min vän Tina och det tackar vi ödmjukast för. Det bemötande som vi får här är icke klokt. Det finns så många turister men ändå så kommer de ihåg oss. När vi promenerade på stranden så kallade folk på oss, welcome welcome madam. Då svarar man vänligt Tack men vi ska till nr 8. Då bara ler de och säger aha nr 8.
När vi gick upp mot hydda nr 8 så kom både Ped och Esa och när de såg oss så skrek de rakt ut hallå våra vänner, och då blir man varm i hjärtat. De kallar oss för Ethan och Thoe. Helt ok.
De gör verkligen allt för en passar upp med kaffe och te vatten eller öl. Det står i kylboxar där man sitter men det är inte ofta som man hinner ta något själv utan de är där med en gång och servar. Så himla härligt.

Här har vi dottern Poo som har fått en present från Tina med familj till sin bebis. Den 5 mars var det uträknat till så jag håller mina tummar för att allt har gått bra. Systern skulle ha i slutet på februari, fastän hon hade förvärkar så var hon och jobbade i hyddan, mest med manikyr och pedikyr.
Denna vackra Poo passade upp mig när jag satt i stolen och var sjuk, då fick jag faktiskt dåligt samvete. En höggravid kvinna passar upp en med en förkylning.

Ja här sitter jag som en annan padda och orkar inte röra mig. Men vad härligt det var där. Nu längtar jag tillbaka. Fastän jag bara har varit hemma i två veckor.


Här har vi AoNang stranden. Hur vacker som helst tycker jag.



Denna badpojke eller som vi kallade honom när han har sitt hukle på sig med dö skallar. Sjörövar fabbes far var minsann en sjusärdeles karl.
Här badar Thore i vattnet vid ön Poda som är ett favorit tillhåll. Här kan man bo över i enkla bungalows. Det finns el mellan 0600-0730 på morgonen och mellan 1800-2400 på kvällen. Så man får vara nogrann när man går och lägger sig så man har stängt av fläktar och lampor så man inte vaknar med en chock av allt oväsen kl 0600 på morgonen. Duschar gör man i saltvatten likaså vattnet i kranen så det gäller att man tänker sig för så man inte tar det till tandborstningen. Det brukar vara många turister där på dagen men när kl är ca 1630 så åker alla hem så man kan vara ganska ensam där. När det blir mörkt så är det mörkt becksvart med andra ord.
Ja detta var lite av vår resa jag kommer att fortsätta och skriva men nu ska jag titta på Så ska det låta.



1 kommentar:

  1. Åh vad jag också längtar tillbaka till hydda no 8 och hela familjen där. Härligt att se lite bilder. Åter igen ,tack för att ni överlämnade presenterna.
    Kram Tina

    SvaraRadera