tisdag 18 maj 2010

La familja

Det finns absolut inget bättre än familjen. Jag har kanske varit italienare i mitt tidigare liv. Vad vet jag. Men de värna om sin familj och bor tillsammans allihopa. Ja nu behöver vi inte överdriva. Men jag skulle kunnat bo i kollektiv med mina barn med barnbarn och respektive.

Vi har så himla roligt ihop. Precis som Marcus min svärson sa, det är så mycket kärlek, så kärleksfullt. Jag kan bara hålla med honom.

Nu har vi tillbringat 5 härliga dagar på Lalandia. Det var en resa med tema jämt. Jag har fyllt 50år Cissi 30 och Daniel 30 år när vi var där. Sedan så blev det lite bonus för oss andra som fick vara med på Daniel och Cissis bröllopsresa. Haha.

Dagen började med att jag och Thore körde hem till Åsa och ställde av lite packning som de skulle ta i Mias bil. Vår var knöckfull. Sedan så körde vi till Daniel och plockade upp två förväntans fulla killar som skulle åka med farmor och farfar. Vi träffades allihop utanför Scandlines och vad jag trodde körde på båten samtidigt. Vår och Daniels bil kom strax efter varandra men ingen Mia bil och vi såg inte dem någonstans. Nu började mitt hjärta klappa lite extra. Har det hänt något? Startade inte bilen? Den är ganska ny, varför skulle den inte starta? Ja det vet jag inte. Men tankarna mal på. nu kom den sista bilen på. På luren och ringde Åsa. Vi är på toaletten sa hon. Jäkla ungar sa jag. När de körde på så fick de köra upp på andra våningen och då sa töserna, nu blir mamma orolig när hon inte vet var vi är. Ja det hade de alldeles rätt i.

Här är vi samlade i korvluddan. Givetvis så startade vi med en röd pölse. Så himla gott.
En bil resa på 20 mil har vi fram för oss. Hoppas nu att barnen kan sova lite. Jodå Ella farmors fjälla sov så gott så. Men inte pågarna nej då de var vakna hela vägen och ställde lite frågor. Hur långt har vi kört? Hur långt har vi kvar? Står det på skylten hur många mil vi har kvar? När är vi framme? Är det långt kvar nu? Ja det är några av frågorna. Men det är inte konstigt att de frågar de var ju så förväntansfulla och bara längtade till detta Lalandia som de inte visste så mycket om. Vi stannade och tog en bensträckare och toa besök, då hittade jag broschyrer om Lalandia så de kunde se vad som fanns där. Då glömdes frågorna bort lite grann.

Men så äntligen var vi framme klockan 1400. Jippi vi får gå ur bilen. Vilken tur vi hade vi fick våra stugor med en gång. Efter en liten tur inne på Lalandia så var vi på väg till stugan nummer B345. Åsa Marcus Mia och Andras bodde i K838. Mitt emot varandra. Vilken tur. Vi packar upp lite och så fixar vi lunch. Pytt i panna med ägg och rödbetor. Gott.

Här har vi de tre syskonen Olsson. Som ska tillbringa 5 dagar tillsammans utan att slåss. Haha de har aldrig slagits. Åsa är lite blå i huvudet men det blev så när jag rättade till röda ögon.

Jacob och Mia med pytten. Jacob är familjens clown unge. Massor med bus och spex på gång hela tiden.


Det tog inte så lång tid innan Thore hittade favorit platsen. Synd att han inte fick vara här så mycket.
Nu blev det lite stressigt för vi måste ju bada kom igen nu då sa pågarna. Synda er. Är ni inte färdiga än?? Jodå nu kommer vi. Full fart mot badlandet. Nu håller farmor tummarna att alla ska tycka om det. Det är så kul för alla är baddjur även den tillkomna.


Här kommer farfar och Isac i fors ränningen. Jäklar vad det gick undan. Farfar slog i axeln och ryggen, så han blev lite handikappad, hahaha på det igen. Här kunde Isac åka 100 gånger på rad.


Här kommer Jacob. han tog det lugnt i början. Skulle åka första gången med farmor men sedan när han märkte att det inte var så farlig så åkte han själv. Det var bara till och så här så fixade han resten själv. Det märks på dessa pågar att de har gått på simskola sedan de var väldigt små


Även farmors Ella fjälla tycker om att bada. Ella åkte lite rutchikanna också och det gillade hon. Här får man ju åka på rumpansimmet hemma ska man åka på magen och med huvudet före.

Jag stod och tittade efter Isac och Thore och då knäppte jag ett kort när jag trodde att det var de som kom men här har vi en unge vi inte känner.


Farfar kasta med Jacob tror han att det är en boll han håller i?? Marcus och Daniel ser på och undrar säkert hur ska detta sluta. Till höger i bliden är Andreas och Isac. Samma sak där Andreas ser inte skillnad på en boll och Isac.



Undrar vem av dessa tre grabbar som har roligast.


Här sover Jacob efter en hård dag. Det blev ingen sen kväll inte för denna grabben.


Och definitivt inte för Isac heller. Jag tror att han inte gillar och ligga i sängen. Ganska vanligt att han ramlar ur sängar. Konstigt att han inte märker att han trillar ur. Han trodde inte på oss från han fick se kortet att han verkligen låg på golvet.

Givetvis så hade jag och Thore spring kläderna med oss. Vi tog en riktigt långrunda och vi tog kameran med oss så vi skulle kunna ta lite kort på omgivningen.
Det är fint i Rödbyhamn som samhället heter. Vi hade lite kallt men det regnade inte denna dagen. Skönt.

Nu är Thore lycklig han är hemma och stretchar. Skönt med en dusch efter detta. När den är avklarad ska vi två fixa lunch för resten av familjen är på Monky Land

Hyfsat väder så vi grillar korv och äter ute. Här visar Isac sina bollkonster. En super duktig bollkonstnär är han. Lik farmor kanske. Eller inte det är nog efter hans pappa.


Det finns ingen bättre "filmare" än Isac den stora fotbollsspelaren. Här har han varit i när kamp med farfar och då vred Isac sitt ben. Lag läkaren kommer och kollar och känner. där var inget brutit. Egentligen så hade det nog inte förvånat mig men det var skönt att det gick över snabbt.

Eftersom det är den 13 maj och Daniels 30års dag så skulle vi gå ut och äta. vi beställde bord till kl 1800. Vi bestämde oss för Ferdinans steakhouse. Det såg fint ut och en trevlig meny.
Det första som servitrisen sa till mig när jag sa vilka vi var. Var: Kl 2000 ska ni lämna bordet. Va sa jag och som vanligt fattade jag inget. Kl 2000 ska ni lämna bordet. Okej sa jag va trevligt bemötande. Vi satte oss och fick tre menyer så jag gick och tog en till. sa servitrisen, nu kommer det så mycket folk och vi har inte menyer så det räcker. Nu hade jag blivit lite tuff, för jag sa. Jag sa bara se vad jag ska äta sedan så får du den igen och så gick jag. Va är detta, jag ska vara ute kl 2000 och så får vi som är 10 pers 3 menyer. Ja okej då vi var bara 8 vuxna som är läskunniga.
Men vi fick till en riktigt fin meny. Beställningen gick som en dans. Servitören fattade vad vi ville ha för något. Det tog en bra stund innan drickan kom men helt plötsligt så rasslade det till och vi fick in allt utom mitt vin. Jodå där kommer det.
Efter ett tag så kommer maten. Men vad fel det var. Servitören som kom med maten var inte samma som tog beställningen. Det var inte många rätt. Alla fick 300g biffar när vi skulle ha 200g. Biffarna åkte ut och in kändes det som. Efter många om och men så hade alla fått mat UTOM Marcus. Vi väntade en liten stund så sa jag till. Då frågar de honom vad han ska ha???????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Ja det som han har beställt så klart. Ja det tog en bra stund sedan så kom de. Jodå det var rätt och gott.
Någon efterrätt brydde vi oss inte om. Lite glass 46danska kronor. Nu kommer vi till det mest spännande jag har varit med om. Notan. Jag undrar fortfarande var de har hämtat den ifrån.
Inte från beställning iallafall. Det var bara drickat som var rätt och så pågarnas mat. Så jag sa till servitören, som gick och hämtade en servitris, som gick och hämtade en ny servitris som gick till kocken och frågade vad vi hade ätit. Kolla för fan vår beställning. Men nej det kan man inte göra. Efter massor med tjatter så blev det rätt. Men vet ni vad hon sa till mig? Ni har ju tagit emot maten. Ja klart vi har vi hade ju beställt mat så klart att vi tog emot den då. Men när han sa vad det var och det var fel sa vi till och då gick han ut med det och kom in med annat. shit vilken restaurang
Jag bara tycker har jag lämnat min beställning och servitören har godkänt den så ska det väl inte vara fel när det kommer in. Okej alla kan vi göra ett fel. Men inte fan 8 st. Ja ja det blev bara 50danska öre i dricks. Vi kommer inte att gå dit igen.

När vi kom ut från restaurangen som vi skulle lämna kl 2000 så var kl bara 1950. Vi rusade till affären och köpte glass maränger chockladsås och så hem i rappet och gjorde marängsviss. Gott och ganska billigt. Efter det var alla mätta och glada. Då blev det ett parti Kina Schack Nu kommer jag inte i håg vem som vann men kul hade vi det. Jag Isac Thore Mia Marcus Andreas
var det som tog ett parti. Jätteroligt. Marcus spelade långsiktigt. Jag spelade för varje kula. Hahah

Efter all den goda maten så var det dax för ett rejält träningspass. 1,5 timmes stryke träning med kondition. Jag står på en super rolig maskin. Den går till sidorna ungeför som man åker skridskor. Jäklar vad den tog på rumpan och låren. Jätterolig sak var det.

På eftermiddagen så var det dax för massor med bad. Här har vi badbrudarna och så Andreas. I denna barnbassäng var det +38 grader super skönt. Tyckte nog de flesta.

Här har vi grillmästaren Jacob. han fick inte vända han bara visar hur det går till.


Ja också Daniel som är 30 år och en dag. En riktigt vuxen man som har en mamma som är glad för att ta kort. Länge leve digitalkameran.


Grillad karré och skinksnitzel med potatis gratäng och så en god grönsallad. Mmmmmmmmmmmmmm det var så himla gott.

Haha efter maten så tog vi ett parti Uno. Vem som vann ja det var ju jag som räknade så jag vet inte men jag tror att det var Andreas eller oss vi kallade honom ängelholmaren. Här var alla med utom Cissi, Jacob och Ella. Hur roligt som helst. Isac spelar Uno som en hel karl. Jätte duktig var han.



Här har han fått vax i håret och är super snygg vi ska ju gå och bowla. Han visar hur man gör när man slår en strike. Undrar om det kommer någon sådan. Strike alltså.



Här är Jacob i full aktion. Inte så lätt och hålla klotet med en hand. Men detta gick jättebra. Gjorde han någon strike?? Jodå det gjorde han. Jag Tror att alla gjorde minst vars en. Eller Daniel hur gick det för dig?? Lite dålig koll där också hur det blev i vår tävling. Men vad gör det vi hade super kul iallafall. Efter bowlingen gick Isac Jacob Daniel och Cissi till MonkyLand och jag tog hem Ella så hon kunde sova lite innan Lunchen. Åsa var så kul. Klockan två bestämmde hon att vi skulle äta. Då var maten klar men var var Åsa och Marcus. De sov och man ska inte väcka den björn som sover. Så vi andra började äta. Vad säger Åsa till sin Marcus jo min familj börjar inte äta förrän jag kommer. Hahaha Tji fick Åsa vi hade ätit färdigt när hon kom kl 1430. Bestämmer man en tid då får man vara där då. Eller hur Åsa. Efter maten var det dax för badet igen. Kul kul. Det är så roligt eftersom allar är med överallt.
Denna dagen regnade det och så typiskt vi skulle grilla på kvällen också. Stackars Daniel stod ute i regnet och grillade. Mmm gott blev det. Marcus gjorde en super god potatis sallad. Denna kväll var det ingen som ville spela spel mer än jag och Isac och Andreas och så tvingade vi farfar också. Fyra rundor sedan så var det dax för sängen. De andra vuxna ville titta på Rosa Pantern. Nä då var det bättre och ligga hos pågarna och snacka lite.

Söndagen var det tidig uppgång. Jag Isac och Jacob gick och köpte nytt gott frukost bröd. Sedan så var det en riktigt god och lång frukost innan det var dax att packa ut i bilen och städa av. Ganska bra att man inte behöver städa så himla noga. Men det gjorde vi ändå för det känns bäst och lämna stugan i bra skick. Bättre än vi fick en. Efter check ut så körde Mia Andreas Åsa och Marcus hem. Jag Thore Cissi Daniel och barnen stannade kvar för att utnyttja Lalandia en stund till. Det blev dryga timmen på Monky Land. Jätte kul hade vi där.

Visst är de fina mina kära barnbarn. Vilka kompisar de är på denna bilden.


Ojdå här har de fått upp farmor i lek tunnlarna. Inte helt lätt och krypa runt där inte. De springer ju hukande men det kan ju inte jag göra. För en gång skull är jag ganska lång.


Ella och Daniel hittade ett boll hav. Givetvis ska denna dam också bli en riktigt bollungen.
Ja det har varit en super duper helg. Alla var jättetrötta när vi kom hem eftersom det var intensivt. Men alla var nöjda. Det känns jätteskönt för mig. Jag tror inte att vi hade något missöde förutom resturang besöket. Vi kom överens om åker vi dit igen så lagar vi alla mål hemma. Det var också något som var smidigt. Alla hjälpte till efter bästa förmåga. Både med matlagning disk duka på och av. Jätte skönt så det inte bara blir jag och Thore som ska ta den biten.
Pågarna sov nästan hela vägen hem från Rödby. Jacob var vaken i 2 mil och Isc i 5 mil. De vaknade inte förrän vi stannade vid båtarna i Helsingör. Superskönt att de sov hela den tradiga vägen. Ella sov också hela vägen. Thore försökte att sova men då körde på på de vit målade linjerna så det sjöng i däcken då vaknade han. ´Hahah. En sak retar mig lite. Det var ett ställe där var 130 och där körde jag bara 118. För jag litade inte på Thore när han sa att GPSen vissade rätt hastighet. Jag ska göra det nästa gång.
När vi väl kom hem och hade lämnat av pågarna så var det lite handling, tvättning och latning som stod på programmet. Det blev en ganska tidig kväll. Det var så himla gott och lägga sig i sin egen säng. Nöjd och glad är jag eftersom helgen blev så superlyckad. Jag älskar mina barn barnbarn och man väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar