tisdag 6 november 2012

Social Kompetens är vad och vem har sagt det?????


Ja det är minsann inte lätt. Det kvittar hur man än vrider och vänder sig så är rumpan där back och det passar inte alla.

Min käre son var en busunge, han bet när han var i 1-3 års ålder. Sen pratade han och busade precis som barn ska göra. Han har pratat rent och mycket sen i 1,5 års ålder. Det var inte många minuter som den munnen var stängd. Han har aldrig varit mycket för att sitta stilla. Han var inte mycket för att vara inne. När ute och busa runt cykla och spela fotboll, landhocky. Som väl är har jag och Thore inte haft några speciella bekymmer med honom. Han har alltid varit på rätt sida om lagen om man säger så. Nu gift tre barns far, fotbollstränare, lastbilskundmottagare och en härlig son som man kan lita på  Det har varit en sann glädje och haft honom till son.

Min kära mellan barn dottern min, hon var en liten blåögd och blond liten ängel som aldrig gjorde en fluga för när. Lugn och fin, pratade inte med folk som hon inte kände. Satt gärna eller alltid i som mors knä om vi inte var hemma. Då trivdes hon bäst på sitt rum med sina My Little Pony. Där kunde hon sitta i flera timmar. Frågade jag om hon inte skulle ringa till någon kompis eller gå ut till dem så sa hon, nä vill de vara med mig så kan de komma hit. Hon var sen med och prata i 4 årsålder så fick vi gå till en talpedagog. När det väl släppte med pratet så började hon inte och prata mer för de. Nä hon började inte prata ordentligt förrän hon blev frissa. Under alla år har hon tyckt om och vara själv. Trivs med sig själv. Det är inte många bekymmer vi har haft med henne absolut inte. En sann glädje och ha henne till dotter.

Så har vi den lilla eller spragan som vi kallar henne. Den lilla har alla egenskaper som inte de två stora har. Har jag sagt ifrån att det är nog så har de stora sagt OK, men inte den lilla inte nä hon har verkligen sagt emot och ifråga satt saker och ting. En som har tagit plats i familjen ordentligt. En glad sprallig unge som hade röst resurser som heter duga. Egentligen så har vi inte haft några bekymmer med henne heller hon har alltid varit trygg i sig själv och gått sin egen väg utan att bry sig om andra. Det var nog inte helt lätt och växa upp med alla dagbarn som hon fick dela mig med och sitt rum och sina saker. När väl hon började prata så slutar hon inte igen. Ja jag vet vart det är kommit ifrån.

Så har vi barnbarnen. Nr 1 som pratade innan han kunde gå. Väldigt försekommen men som tyvärr inte kunde klä sig själv när han började på dagis. Ve och fasa.
Nr2 som är vår lilla huligan som fick ha en egen resurs på dagis eftersom han bits och slogs.
Nr 3 som är en sockertopp som vet hur man manipulerar folk till sin fördel. Härliga ungar. Syskon fast totalt olika

Nr 4 som är en skitglad unge, Skrattar och pratar alltid full rulle här vilar inga ledsamheter.

Men säg den lycka som varar. I går så ringde Åsa och berättade att hon blev kallad till ett extra möte på dagis. Personalen ville ha de så fort så möjligt helst på förmiddan, bara för att Marcus inte kan ta ledigt. Det blev bestämt tisdag morgon kl 0900. Jaha sa Åsa nu ska de tala om för mig att han slåss och putas hela dagarna. Trams sa jag. En fröken hade sagt på dagis nä då han slåss inte mer än andra barn. Den andra sa jodå han slåss. Åsa var jätteorolig om vad som skulle komma, vi frågar ju alltid om det är bra och de säger att det är. Ja sa jag men då är det säkert inget. Jag fick ett sms som jag inte kunde svara på utan var tvungen att ringa upp min tös. Så ledsen hon var. Jag som mamma tar mig stora friheter bland annat så kopierar jag vad Åsa har skrivit om sitt barn.

Social okompetens!!
Nu har jag precis varit på möte på min sons dagis. Jag hade förberett mig på att han kanske slåss och är allmänt vild. Men nej. Min 2 åring har ingen social kompetens. Han är gärna själv.
När fröknarna säger till hela gruppen att nu ska vi (tex) gå ut. Då springer Leo in i ett annat rum. Vänder dom sig däremot till Leo och säger till honom att nu ska vi gå ut. Då går han till kläderna. Gör han något som han inte får och dom säger till honom. Då ser han igenom dom.
Och så är han sen med talet. Dom ser att han förstår. Men han säger inte så mycket där.
Dom tycker att han vet inte hur han tar kontakt med andra barn. Kanske ska byta ut smeknamnet Bulldozer till Ensamvarg.
Kommer det in en person i rummet som han inte känner så gömmer eller håller han gärna i sin fröken. Sitter också gärna i frökens knä eller sidan om när dom har samling.
Här går jag och Marcus och tror att allt är bra på dagis och att han trivs. Och så är det inte så. Det som gör mig mest arg och det sa jag till dom. Var att Varför har dom inte sagt något. Jag har frågat för inte så länge sedan. Har Leo någon kompis eller är han mest själv? Då svarade hon nä kompisar har dom inte än. Så pang fick man detta i huvudet nu.
Nu ska dom då kartlägga Leo. Fördelar och nackdelar. Skicka in till Kommunen och ansöka om en extra person. Inte bara till Leo men som vara där som ett stöd till honom. Så att han inte flippar för mycket.
Nu blir det även på fredagar som han ska lämnas kl 9.
Dom frågade hur en dag såg ut hemma. Jag berättade och även hur mycket han pratar. Han berättar aldrig på dagis när han har bajsat. Men det gör han hemma. Kanske skulle filma honom och visa upp när han leker. Munnen går i ett. Talet är jag verkligen inte orolig över.
Men ledsen jag det blev eller är jag. Dom tyckte att det är bättre att ta tag i detta nu än att vänta.
Stackars ensambarn!!
 
Det är mycket synd om detta lilla barn. A VA FAN va är detta för trams. Social kompetens behöver man det när man är 2 år och livet leker? Nu är det massor med år sedan jag gick min barnskötare utbildning, På den tiden behöver barn inte kompisar förrän i tre års ålder. Jag fick lära mig att barn leker sida vid sida och inte med varandra.
 
Eftersom jag känner denna lilla påg så känns det som om det enda personalen på dagiset är ute efter är ett barn man kan observera och kartlägga och förhoppnings vis så är det något galet med detta barn så man kan kräva och få en resurs till. Kan man inte kräva resurs på något annat vis? Varför ska hon lämna kl 0900 på fredagar när hon inte börjar jobba förrän kl 1300. Kommer han att bli en bättre människa om han slipper vara hemma hos sin mor ?  Nä jag fattar inget men det är väl inte meningen att jag ska det heller. Men jag begriper mig på och rensa min garderob så det ska jag göra nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar