måndag 31 januari 2011

Den traditionella middagen och att vara Miljonär

Vi har alltid en middag med alla barn med respektive och barnbarn innan vi åker på vår semester. Så i lördags så var det dax.

Först var det sim med Leo och så en löprunda med Thore. Sedan så var jag redo och börja med en tre rätters. Det är inte de lättaste och hitta på mat till denna kräsna familj. Det finns några som inte äter lax, någon som inte äter kyckling.En som egentligen inte är så glad för kött grytor. Det är bara Daniel så honom struntade jag i denna gången.

Förrätten blev en americans tost. Varmrätten blev hör och häpna KALOPPS. Efterrätten mascapone med färska bär. Till detta dracks ett gott rött vin och fin årgångs öl från Tyskland.
Jag köpte innanlår till kaloppsen och kocken (Svärsonen Marcus) sa att det var perfekt tillagat och Daniel tyckte faktiskt om det. Alla tyckte att det var gott utom Jacob som inte äter något. För att göra kaloppsen lite festligare så hade vi pressad potatis till och det känns lite lyxigare än vanliga potatis. Till kaffet så hade jag bakat en chocklad tryffel kladdkaka. Mums vad gott det var.

 Köket är lite litet för att vi alla ska komma med på bild. Cissi gömmer sig bakom Andreas vilket inte är så svårt Ella sitter lite till vänster i bild och Leo i baby stitter till höger.

 Här är de två ljuvliga ungarna. Ella ville hålla Leo till Åsas stora förfäran. Men som lutrad mormor så klart farmors lilla Ella fjälla skulle hålla sin kusin. Farfar,morfar var bered för givetvis så släppte hon meddetsamma.

 Snälla Ella håll lite sa jag och då tar vi ett grabba tag om halsen på honom. Ja det är lika bara att Leo får lära sig vem som bestämmer.
 Ja det är ju inte han iallafall.

 Här har farmor hittat Mias klämmor och halsband och armband se så fin Ella blev. Ungefär 5 minuter fick klämmorna i Håret sitta. Sen skulle de av.

 Isac vår spelgalne sonson hittade Med ett annat ord junior. Då är det bilder och så ska man förklara bilden så det andra laget kan gissa. Vi hade så klart super kul och högljudda blev vi som vanligt.
Jag kommer inte ihåg vem som vann men det kan kvitta för vi hade superkul.

Det var bestämt att Jacob och Ella skulle sova över här hos oss. Isac skulle till Kågeröd på fotbollsturnering samling kl 0715 på söndagmorgonen. Då sov vi andra. Ella och Jacob vaknade lagom till kl 8 när kl ringde. Dax och gå upp för att fixa en stadig frukost till matälskaren Jacob. Nä det var taskigt av mig han är en mus i maten. Konstigt att han växer när han inte äter mat. Men efter frukosten så skulle vi till sporthallen för det var fotbollsträning för Jacob.
De sprang och gjorde uppvärmning sköt skott på mål. Helt plötsligt sa tränaren "dricka paus" a´va fan inte hade jag någon vattenflaska med till Jacob. Gissa hur hans blilck såg ut. Ni vet hade blickar kunnat så hade jag ramlat av bänken. Nu är jag ju en snäll farmor så jag sprang ut i bilen körde i hundranittio hem och hämtade en flaska med vatten och så tillbaka innan någon hade saknat mig. Så nästa gång tränaren sa dricka paus så fanns det även vatten till Jacob. Phu.


 Här är Påarps bästa målvakt Jacob Lundkvist. Om man står i mål så slipper man och springa. Haha han är lat också. Farmors lille påg.

Det finns inget som är så kul som med knattefotboll. en boll och en massa pågar som alla springer på samma håll oavsett vilket lag de är med i. Bara bäste man får ha bollen så gör det inget om han får ha bollen hela tiden. Passa existerar inte i detta laget. Men det kommer sen när de blir lite stötte. Kul hade jag iallafall skrattade så tårarna rann.

När vi kom hem och Jacob hade duschat så var det dax för förmiddags fika det blev kaffe jucie och frukt. Under tiden så spelade vi spelet från igår. Jättskoj. Thore körde en runda till Mörarp för att kolla läget. Där var ju allt bra. När Ella hade somnat i vagnen så var det dax för lunch. Jaha sa jag till detta matmonster ska vi göra våfflor. Nä det tycker jag inte om. Nähä gör du inte. Nä. Nähä sa jag då får vi koka potatis och ta kött från igår. NEJ skriker Jacob vi kan ta våfflor. Ja så hjälptes vi åt och baka våfflor. Han är mycket duktigare på att laga mat än att äta den. När vi var färdiga med våfflorna så kom resten av familjen det passade ju väldigt bra så fick alla lite lunch. Det hade inte gått så bra för Isac de förlorade varje match. Men han hade gjort allt han kunde och det är ju bra.

När de gick hem så fick jag och Thore lite lugn och ro en liten stund. Sedan så var det Väla som gällde. Hurra tyckte vi båda. Men vi skulle växla pengar och köpa lite flera böcker till vår semesterresa. Vi kollade torktumlare där hittade vi en fin som vi ska köpa när vi kommer hem från Thailand.
Vi hade Ycc träff på Ättekulla pizzeria. Vi blev sju stycken som kom jätteskoj. när vi träffas och pratar om körningar så längtar vi riktigt till våren när det är dags för polering och sedan den första rundan. Härligt ska det bli.

När vi kom hem så började vi packa. Syster Yster som ska med har redan packat allt till och med låsat resväskorna. Jaja vi började och jag tror att vi blev någorlunda färdiga.

Idag så skrev vi de sista pappren på huset och helt plötsligt så var jag och Thore miljonärer. Så härligt och vara miljonär ett tag. Synd att det inte vara så länge. När vi har betalt denna lägenheten och skatten så är vi som vanliga igen. Men under tiden ska vi njuta av att vara MILJONÄRER.

Om jag hade varit miljonär alltid så hade jag nog blivit snål mot mig och så hade barnen fått. Så det är lika bra att det är som vanligt i stället. Nu är det dags för halv åtta hos mig samtidigt som jag stryker tvätten.

Snacka om kommunikation är ett föredrag som jag och min vän Eva ska lyssna på. Det är med Lasse Gustavsson barndmannen från Göteborg och så Thomas Pettersson. Det första som jag gjorde i dag när jag kom till jobb var och be om ledigt den andra dagen som jag jobbar efter min semester. Chefen sa ja. Har jag inte världens bästa chef så säg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar