söndag 5 september 2010

Hemlig resa

Lördagen började tidigt. Samling vi kiosken 0830 för en gemensam tur till Hässleholm där vi ska träffa en massa nya människor. Men precis som jag och Thore så är de med i YCC och gillar att köra mc.

Det är en hemlig resa som vi har varit i väg på. Det enda vi visste om var att vi träffas på Shellmacken i Hässleholm kl 1000 sänglinne och förmiddags fika medtages.
Spännande vi har alltså ingen aning om vart vi ska.


16 motorcyklar, 1 honda och en HD annars bara Yamaha av de olika modellerna. Jätte häftigt.
Det är ju alltid lite nervöst när man ska träffa en massa nya människor Vi var 22 stycken och jag och Thore känner två sedan innan. Jörgen och Ronnie. Men sedan de andra 18 hade vi ingen aning om vilka de var.
Några hade vi faktiskt sett på Rallyt förra söndagen men då pratade vi ju inte med dem.

Men så här var de. Vi satte mcarna på rad när vi hade tankat färdigt som tur var så kom vi nästan först till macken så vi var på plats när resten av gänget från sydväst kom.

Vi har en kille i klubben som heter Per "Buchman" som är en jäkel på att hitta nya roliga mc vägar. Till hjälp har han sin ljuvliga fru Anita. Jag blir glad bara jag tänker på dem. Vilka härliga människor Vilket skratt Per har. Jag hoppas jag får höra det massor med gånger.

Pers specialare är en busvissling och då lyssnar vi andra. Här får vi information det vill säga lite om tider och att vi ska vara kulturella.

Vårt mål har vi alla någongång varit i lag med. Jaha. Stoppet vi har berör oss alla.
Så fick vi vars en lapp som vi skulle skriva MÅL, KULTURELLT INSLAG I DAG, KULTURELLT INSLAG I MORGON OCH SÅ VÅRT NAMN.

Jaha men hur långt ska vi köra idag då?? Ca 20 mil. Men nu är det inte 20 mil rakt fram utan en massa krokvägar fram och tillbaka.
Vårt fika stopp hade vi utanför en kyrka. Tyvärr så har jag glömt namnet. Där skrev vi på våra lappar.

Jag och Thore skrev likadant, Älmhult, Brio leksaks museum, men det till i morgon gick vi bet på ordentligt. Så den raden blev blank. När vi körde vidare kom jag på att det måste vara ett motor museum eftersom vi alla ska ha anknytning till det. Vi är ju alla intresserade av motorer.


Jo men visst var det ett motor, lek och musik museum och det ligger ett par mil utan för Ljungby. Det roliga var att Thore körde här i onsdags natt. Men då såg han inte den bruna skylten. Det var ju synd. Men hur ska man kunna veta. Där var så mycket saker både leksaker och fina gamla bilar, cyklar, mopeder. Gamla möbler och mycket mera. Ett besök är väl värt. Vi var mycket nöjda med val av ställe.

Nu kommer det roliga tänkte vi när vi var klara att åka vidare. Slutmålet, ska det vara i närheten av Älmhult eller blir det på andra hållet. Per försökte verkligen att förvilla bort oss. Men jag och Thore hade kört i de krokarna innan i vår med våra vänner S-M. Så lite pejling hade vi vart vi var.

Så äntligen blinkar Per till höger och där står en skylt vandrarhem. Vi är i S Ljunga. Ett museum till var här. Museum Ling. Aha tänkte jag gymnastikens fader. Men Ling gymnastik har vi ju i Helsingborg bor inte han där???



Här har vi ställt upp utan för vårt boende. En gammal prästgård så fint och så mysigt.



Men vilket väsen vi förde när vi rullade in 16 högljuda mc. Lite mäktigt var det faktiskt.
Vi blev uppdelade i rum, jodå vi fick sova med våra käraste. Tur hade jag och Thore ett rum för fyra blev vårt eget.
Vi blev bjudna på kaffe och kaka med det samma när vi hade packat upp och tagit av mc kläderna. Mmmmmm så gott det var. Då tog Per tag i snacket och berättade om vår tävling. haha vem hade nästan rätt. Jodå det var jag och Thore. Leksaks museum målet var vi närmast på bara fyra mil från Älmhult var vi. Efter middagen ska vi ha pris utdelning. Trevligt.
Här har vi Jörgen och Ronnie som delar rum och är sambos för tillfället. Våra kontaktmän från Skåne nordväst.
Efter lite mingel och prat så var det dax för en super god middag. Fläskfilé med potatis gratäng och en supergod sallad. Till dessert så var de äppelpaj och blåbärspaj med vaniljsås. Det var så härligt alla sa samma som jag tänkte. En bit av var för de såg så goda ut. De var supergoda.

Här sitter Lisa Bengt Siv Eva Gullvi och någon som jag har glömt namnet på och smälter maten med lite snack. Så var det dax för prisutdelning. Damerna först sa Ronnie. Tack sa jag och valde en buff från Oves motor, Thore valde något man kan skruva på mc´n och sätta fast extra låset. Ronnie tog ett fint nyckelband. Sedan var det stora applåder. Haha va roligt vi hade.
Det är så kul när alla pratar med alla och det är inga små interna gäng utan alla är ett stort gäng. Det är vuxet på hög nivå.
Eftersom vi hade varit i farten hela dagen så blev det en ganska tidig kväll 2230 så låg denna kvinna i sängen. Sedan så vaknade jag 0630 och var hur pigg som helst. Jag smög upp 0645 och in i duschen Thore vaknade när jag kom tillbaka. Så då var det ju fritt fram och föra väsen. Eller föna håret.
Vädret var strålande. Frost på marken, blå himmel och en strålande sol. Man blir nästan religiös när man har sådan väder. Jag vill bara tacka för det. Sol gör så mycket, för denna resa hade inte varit lika kul med regn.
Innan frukost så tog jag min kamera och gick på en liten promenad tänk om jag hade fått springa så härligt det hade varit. Men det kommer.

Jag hittade stenen över Per Henrik Ling som levde på slutet av 1700 talet och blev den som skapade gymnastiken. Inte för jag gillade honom under min skol tid men nu så här så var han ju helt ok för det är ju bra med gymnastik Vi var även en runda inom hans gamla hem där vi fick en guidad runda av vår vandrarhems värd. Mycket trevligt.


Sedan så var det dax för hemfärd och det var lite vemodigt för denna helgen kunde ha varit längre. Men så är det ju alltid när man har roligt.


Vandrar hemmet i S Ljunga kan vi rekommendera skarpt. Vi får väl se om vi kommer hit igen.



När vi hade packat upp oss på hojarna så drog vi iväg mot macken i Strömsnäsbruk. Där tackade jag och Thore för oss. De andra tog småvägar men vi två tog motorvägen mot Helsingborg. Thore ska börja jobba kl 1400 så nu går det i 110 mot Mörarp.
Det var synd att vi skulle ha bråttom hem. Det hade varit kul och vara med till slutet. Men så är det. Men denna helgen kommer att vara ett mycket fint minne tills nästa gång vi träffas. Jag hoppas att det inte tar allt för lång tid. Ett par helgen är bokade till nästa år.
Thore körde till Borlänge och jag tog en tur till Eskilsminne och hälsade på kära Camilla. En rolig eftermiddag hade vi tillsammans som vi avslutade med en tur till det nya Ikea.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar