söndag 19 september 2010

Mormor är jag.

Så då var äntligen väntan på Mollebus över. Det var underbart och höra Åsas röst när hon ringde och berättade att jag har blivit mormor. Som jag har väntat. Förlossningen var lite besvärlig för henne. Värkarna avtog så de fick sätta igång henne och plocka ut honom med sugklocka. Men det gick ju bra. Åsa var så lycklig så.

Men givetvis så ska då moderkakan också bråka. Den ville absolut inte ut. Den satt fast. Så det blev operation för min lilla Åsa. Egentligen så var det tur att jag inte visste för det hade nog varit fruktansvärt och veta. Den stackars lilla tösen förlorade ganska mycket blod och när vi pratade så hade hon ingen känsel i kroppen. Tänk om jag hade kunnat göra detta enkelt för henne så hon hade sluppit allt detta. Men tyvärr så går det inte.

När jag pratade med henne alldeles nyss så ammade hon sin lille Leo som vägde 3275 och var 48 cm lång. 

                               

Leo suger så fint de första tagen gör ont men det går över och så är det ju där känner man ju igen sig. Jag och den nyblivna morfadern åkte iväg till babyproffsen för att köpa lakan till sängen och så en riktigt mys filt. Det blev en speldosa till sängen och så en leksak till vagnen. Så köpte morfar den sedvanliga nallen i från honom som alla barn och barnbarn har fått. Det är väldigt viktigt.
En liten tur in till Väla för vi får ju ha lite kläder till Leo också. Där hittade jag en ljuvlig jacka, byxor, body, mössa och strumpor.

Tvättmaskinen har gott varm här för de ska tvättas så Åsa och Marcus kan använda det direkt när de kommer hem. Jag brukar vara noga med och ge dem kvitto och låta prislappen sitta på så de kan byta om det behövs av någon anledning. Men inte i dag. Lakan och filten vet jag att det är helt rätt. Kläderna får de acceptera. Men de är så fina så jag vet att de kommer att tycka om dem. Bilden här på Leo är från webbisarna. Jag sitter här med ett kort på Åsa när hon var lika gammal som Leo. Där är mycket Åsa i honom. Men sedan så kan jag se Marcus också i bilden på Leo. Vilken tur. Det ska bli härligt i morgon när vi får träffa honom. Åsa och givetvis Marcus också måste vila i dag. De har ju inte sovit på 2 dygn nu och plus att Åsa miste så mycket blod, så behöver hon vila ordentligt. Jag hoppas att hon orkar med oss i morgon. Ja annars så tar vi det på tisdag. Fast det är svårt och vänta jag skulle kunnat kört in direkt i morse när hon ringde och stannat till ja tid och evighet.

Det är så härligt och höra Åsa prata med Leo så ljuvligt gott. Nu ska jag sköta lite mormor sysslor. Stryka lakanen som jag köpte och lika så kläderna för nu är de tvättade och torkade.











1 kommentar: