lördag 8 mars 2014

Vår vinter semester


Vår resa gick bara bra allt flöt på fint både tåg båt och tåg. Skönt när man slipper vänta.
På flyget så sov jag mesta tiden så det gick ganska snabbt och ta sig till paradiset. När vi kom fram och fick vårt rum 
så stod där en överraskning till oss från Ving. Ja jag blev glad och Thore tyckte att det var en fin gest från dem.



De två första dagarna så vilade vi oss bara på stranden och kvälls dopp i poolen skönt och ta det lugnt.



Här ligger vi ganska tidigt på morgonen när det är som skönast på stranden. Det blev en riktigt skön sovstund.


Här har vi vårt resesällskap som har tagit plats i hydda 2. Där Poo chefar med magen i vädret då hon väntar sitt andra barn. Känns lite kymigt att hon ska serva oss. Jätteskoj när Johanna hennes första dotter var och hälsade på oss.


Vi skulle prova på buffén på hotellet en kväll och när vi kom dit och satte oss och började beställa så sa servitören att vinet var slut. Va sa vi slut hur kan de vara slut. Jo någon hade druckit upp de, jaha men då får man köpa mer. De var lite tradigt men så frågade jag om jag kunde hämta mitt eget vin och dricka det och döm om min förvåning när han sa ja det går bra. Jag tror inte att han förstod vad jag sa eller menade men det kvittar för vi hämtade vårt vin och drack det till den goda maten.


Ett besök på den välkända ön Poda skulle vi så klart göra. Men vad tradigt det har blivit där. Restaurangen är ner lagd och bungalowerna är rivna. Hela ön var skräpig som tusan inte alls kul. Men vi tillbringade vår dag där i solen och njöt av det fina vattnet och bada i. Bengt brände sig som tusan han glömde och smörja sig.



Nästa tur vi tog gick till Emerald Pool och det vattnet är ljuvligt det kommer i från en källa .



Vi traskade vidare till The Blue Pool och om man klappar händerna allt vad man kan så bubblar vattnet. Hur det går till vet jag inte men fräckt är det.


Vi åkte vidare till The Hot spring, Heta källorna. Det är så att man bränner sig när man kommer i hur skönt som helst och det ska vara helande mot kroppen säger de. Fritt fram och tro vad man vill. Men skönt var det och till slut så börjar man och svettas precis som man sitter i en bastu.



Givetvis så var vi tvungna att träffa på Ped och Esa med Oj och Em och Ojs barn. Pappa brukar inte vara i hyddorna längre då han har problem med rygg och händer efter allt masserande. Han har en Alo Vera odling som han jobbar med.


Lika så är det med mamma hon är inte helt kry hon heller. Men oj mår bra och har precis fått barn nummer 4. Lilla Yasmina som var 15 dagar här på bilden. Vi åt middag hos dem och hade det supermysigt.

Vårt sista stopp denna turen stannade på en cashew nöts fabrik. Ja jag har de superbra på mitt jobb. Dessa damer sitter på vanliga vita plaststolar som vi brukar ha i trädgården en del satt på små pallar nästan på huk. Där satt de med vars ett järn rör och bankade på rostade nötter för att ta bort skalet, de får inte slå för hårt för då slår de sönder nöten och då kasseras den. De börjar jobba vid 8 på morgonen och håller sen på tills de har bankat till sig 10 kg rena nötter. När de har gjort de så har de tjänat 350 bath som är 78,23 svenska kronor. Så tycker ni att cashew nötter är dyrt så kanske det är dags och tänka om. De flesta är superglada för att de har ett jobb och dessa damer såg inte så ledsna ut och när jag frågade om jag fick ta kort så log de med hela ansiktet. Vilken arbetsställning de har, här finns nog inte ordet ergonomi precis. En tankeställare fick vi allt här.


Vi tog en tur till PhangNa för att kolla in prinsessans grotta och den var kvar så klart. Där hade vi en helskön dag så klart.


Sitta på stranden för att titta på den härlig solnergången det är livskvalitet på hög nivå jag bara älskar att göra det.


Det har varit två korta veckor som sprang iväg så snabbt så. Men de har varit ljuvliga sköna lata och roliga dagar som vi har tillbringat med våra vänner. När vi körde till flygplatsen så fick vi en djurtransport framför oss. En pickup med en ko på den var bunden. Men mer var det inte.


Allt flöt på smidigt när vi skulle hem också. Som alltid är det skönt och vara hemma i de vanliga rutinerna och få längta och drömma om nästa resa vi ska göra.

2 kommentarer:

  1. Välkomna hem! Såg att du ringt, då ringde jag, men såklart hade du gett dig ut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då var jag hos Ella och Freja och pågarna :)

      Radera