fredag 8 november 2013

Skäralid ravinen eller rabinen.

 
Alla våra fem barnbarn kom på torsdagen, en åkte hem så blev det fyra kvar. Det skulle fixas och trixas med packning och mat. För på fredagen så stod den stora utflykten på tur. Mia kom kl 0900 så vi körde iväg till Skäralid. Där ska vi vandra Liagårdsrundan. Först gick det uppför och så gick det uppför. Lite plant och sedan så gick det uppför igen. Jag måste ju bara säga att våra barnbarn är super duktiga. Ella 4 år och Leo 3 år traskade på utan gnäll fastän det var jobbigt. När vi väl kom upp så tog vi en paus.
 

Ella hittade en bra fotograferings sten.
 

Mormor och Leo blev också fotade på den såklart. Fint som snus.


Behöver man rulla runt i löven med pinnarna så får man väl göra det. Leo hade fullt jobb med att hålla reda på sina pinnar.




När vi kom fram till Liagården så var det gillnings dags. Vi hade ju korv med när väl röken hade lagt sig så kunde vi grilla. Liagården är ett fint ställe med övernattnings möjligheter och så finns vatten i en rickepump det finns toa utan ljus men dock. När man berättar för ungarna att det var så förr att man bara hade vatten ute på gården i en sådan här pump så tittar  de på en precis som jag skulle ljuga lite.



När man har gått upp för så måste man gå ner för också. För meningen med denna turen var ju att vi skulle vandra i ravinen eller som Ella sa rabinen. Lite förrädiskt är det att gå där när det regnar och är blött på löven. Det blir ju halt som tusan. Ett rejält tag i Leo så gick det bra, När Thore och de tre pågarna var nere så släppte vi Smokie till Thore. Jag och Ella gick på snedden ner så vi inte skulle trilla.


En bro skulle vi över och det gick bra men det tog ett tag innan vi kom över för här behövdes en kisse paus. Så pågarna fick ta en paus och vänta på oss. Nu har det börjat regna på riktigt och det var lite synd men det var ingen av barnen som kommenterade de. De bara gick på som bara den.

                                            
                                         Här sitter två tomtar och väntar på snön.

Nu är vi riktigt blöta och det är besvärligt och gå på spången så det var tur att dessa två ljuvliga kan hålla varandra i handen. På ett ställe så höll Ella farfar i handen och då trillade hon och slog knäet i en sten vilket gjorde att hon blev ledsen. Så får man ju skälla på sin farfar. Ella- Du gick ju på den lätta sidan och jag på den svåra, jag ska inte hålla dig mer nu ska jag hålla farmor, jag håller aldrig pojkar i handen mer jag ska bara hålla flickor. :) Nu var det nog mer än jag och Thore som hörde det. Härliga unge.
Lite spännande tyckte de att det var när vi såg utsiktsplatsen på Kopparhatten när vi var nere i ravinen. När vi var där uppe så såg vi ju inte ner i botten på ravinen för alla träd.


 Eftersom det regnade så väntade vi med sista fikan tills vi kom fram till Skäralid och vindskydden där. Men då smakade det supergott med fika.



När vi kom hem så fick alla duscha en efter en. Isac först och Thore sist. Jag tänkte att Leo kunde duscha när han kom hem till föräldrarna men det ville ju inte han. jag behöver duscha nu sa han. Okej mormor är inte svår att övertala. När han väl kom i duschen så skrek han jag tycker inte om vatten. Nähä men vatten har man i duschen så skrattade Ella. Herre min gud vilket liv här var.



I allt kaos med dusch och mat och så vidare så skulle Isac målas och bli fin till halloween  party. Precis när jag började måla honom så kom Åsa och Marcus och Elias. Givetvis så började Leo och skrika när de kom in men tystnade snart när han förstod att de skulle stanna. Åsa målade Isac Markus fixade en god middag och jag tog hand om Elias. Bra fördelning på jobbet. När det var dags och köra Isac till festen så började alla och säga jag ska åka med. Nä sa jag jag kör själ. Herregud vilket liv på Ella Leo och slå lite med Jacob. Som tur var så var det lugnt när jag kom hem. En lugn kväll blev det tillslut. Isac hade det jätteroligt på festen han tyckte också att det var skönt när han kom hem igen och bara satt lugnt i soffan och spelade wordfued med mig. Tänka sig att dessa fyra ungar har gått en runda på 7,5 km. Att Isac och Jacob skulle klara det visste jag men det var lite tufft med Ella och Leo. Men eftersom föräldrarna inte var med så gick det ju bra. På lördagen så tog vi det lugnt det blev massor med datorspel de spelar mind Craft och Ella kollade gamla filmer från 90 talet med vår familj. hon gillade avsnittet när Daniel och Åsa bråkar. Det var en lugn lördag. När barnen hade åkt hem så somnade Thore i soffan och jag satt i och läste tidningen. Sen åt vi en god middag och så blev det tidig säng.

Söndagen ägnade jag åt städning och Thore också en stund sen åkte han i väg med Ycc kompisar. Hyggliga mannen. Men det är skönt och städa själv eftersom jag gjorde den där riktiga städningen när jag tar allt.

1 kommentar: