fredag 10 maj 2013

Vårt stackars Barnbarn och våra stackars barn.

 

Hujedda mig sån mor , mormor jag är ej värre tänkas kan.

 onsdagen den 8:e maj 2013


Dagis möte

I tisdags var vi på möte på dagis igen. Vi skulle varit där efter julen men bättre sent än aldrig.
Denna gången heter det att Leo är ett utåt agerande barn. Han har tydligen bitit ett annat barn på dagis. Vilket vi ifrågasatte varför ingen berättat det.
Sen när han är arg så sparkar han. Vilket är när han är arg och någon lyfter upp honom så går benen.
Dom tyckte att talet hade släppt även fast han var sen....... Hade Leo varit 4 år hade jag kunnat hålla med. Men han är bara 2 1/2 år.
I alla fall så skulle dom försöka få in en resurs till. Färre barn per lärare är ju bra.
Tydligen kunde dom se på Leo direkt på morgonen hur dagen skulle bli. Jaha hur då?? Det var när jag hade gått och Leo bestämt sig för att leka med bilarna och dom kanske ska ha samling. Så blir han förbannad. För han vill leka med bilarna. Så tyckte jag att. När jag lämnar honom kan inte den som tar emot honom, berätta att om en liten stund ska vi ha samling tex. Då vet han så slipper dom ta den konflikten med honom. Dom skulle börja med bilder. Visa honom bilder på sig själv när han gör lite olika saker. Gör det då.
Sen kunde dom erbjuda mig/oss att han lov fick gå på dagis mån-fre 9-16. För att få lite rutin på dagis. Även fast jag i juni kommer att jobba ons-fre. Och även sen när bebis kommer. För att 15 timmars barnen kommer lite efter. Jag vet att det heter förskola. Men kommer han att bli sen med utvecklingen och det sociala för han är hemma med sin familj?? Stackars mig och mina syskon som aldrig gått på dagis. Kanske därför jag bara blivit frisör. Åsa


Denna söta påg som pratar så ingen annan får en syl i vädret och ni som känner mig vet att det är svårt och få tyst på mig.
Varför ska dessa "dagisfröknar" nu är jag sur, göra livet svårt för min dotter och hennes familj. Jag kanske inte har så stor vana vid barn nu för tiden men jag har dock en viss erfarenhet och fattar inte ett endaste dugg vad de håller på med. Klart som korvspad att barnen blir sura när de kommer till dagis och vill leka och så ska det vara samling mitt i allt. Hur kul är det. Så hade vi det på min tid som dagbarnvårdare på öppna förskolan också det. Tur att vi inte förstod att det var fel på barnen. Hade inte varit kul och förmedlat det till föräldarna. Jag tror nog att lite blind är man för inte kan jag se hur dagen ska bli när jag kommer av sängen på morgonen, inte heller när jag kommer till jobb. Just det, fel på mig kanske.

ÅSA det gäller bara dig och Daniel för Mia vår lilla Fia var faktiskt hos dagmamma, så hon är normal :)
Nä nu ska jag dricka mitt glas röda vin och grunna på hur jag har gjort mot mina stackars barn, när jag har druckit ur ska jag kanske förmedla detta till barnens far som står ute i det halvfärdiga garaget och måla kl 2150 en fredagkväll. Konstigt att barnen är knäppa :)

1 kommentar: