onsdag 13 april 2011

Kurs dag

I dag så har jag haft en hel dag med kurs. Jag började 8 och vi skulle hålla på till kl 17 men vi var så snabba så vi var klara redan kl 16 och det gjorde inte ont någonstans. Jag fick ju mina 8 timmar. Det var hjärt och lungräddning som jag gick med en trevlig kvinna från Röda Korset. Vi har haft Kristina vid tidigare kurser så det känns som man känner henne.

Vi var "bara" 8 kursdeltagare det var två kom inte kom men det gjorde inget för nu så var vi två och två och så hade vi 4 dockor. Det blev inte så mycket väntan och det var skönt för de är så tradigt när man behöver stå och vänta.
Vi fick även använda en defibrillator maskin och det var intressant. Kul och kunna om man skulle behöva använda den. Jag gillar dessa repetions kurser eftersom jag som tur är inte brukar göra hjärt och lungräddning. Vi har de vart tredje år ganska lång tid emellan men det är väl bättre än inte alls. Sedan så tycker jag det är kul när man träffar på folk som man inte gör i vanliga fall. Där var en kille som jag trodde var ny och så visade det sig att han har jobbat där i tio år.:) Ny är han ju inte.

När jag slutade så körde jag hem till en arg Åsa. Stackarn hon bakade bröd och så blev det dö bakat i mitten. Marcus som är kock malde lite om att hon måste göra rätt och lära av sina misstag. Jaja. Jag gav henne ett tips för jag har själv råkat ut för detta. Åsa bakar bröd i formar om hon skippar formarna så blir det kanske bättre. När jag gör två bröd som ligger sidan om varandra på plåten så brukar jag pensla med lite olja mellan så går det lätt och dela på dem. Det ska bli spännande nästa gång Åsa ska baka och höra hur det blev. Dö bakat eller inte så var det super gott. Jag tror att jag ska be om receptet.

Ja igår så skulle jag göra mig till och baka lite små kakor till kalaset på lördag. Jag tänkte vara duktig och baka glutenfritt så Marcus kan äta samma som vi andra. En plåt gaffelkakor in i ugnen och så passade jag på och ringa Anna-Maj och höra om Mackefesten. Då får jag se att dessa fina gaffelkakor har flutit ut till en hel gaffelkaka utan märke av gaffeln. Förbannad blev jag jag hade även gjort en sats konjakskringlor med gluten mjöl. Ett samtal till Åsa hur gör du när du bytar ut mjölet mot glutenfritt. Jag tar mer mjöl. Jaha ska jag experimentera eller göra vanliga och så köpa till honom. Hm nä jag struntar i glutenfria hembakade kakor jag gör vanliga. Jag ska kolla upp recept som är glutenfria till nästa gång jag bakar.

Nu är jag lagom mör för att gå och lägga mig. Skönt ska det bli.

2 kommentarer:

  1. Det lär vara svårt att baka med glutenfritt...

    SvaraRadera
  2. Ja jag har lite problem med de. Åsa är duktig men kanske för att hon använder sig av gluten recept.
    Marcus pappa har bakat till honom i alla år så han är van vid det.

    SvaraRadera