onsdag 29 december 2010

Min jul

Julafton började med att Thore kokte gröten och jag sprang. En fika runda hos mina kära svärföräldrar och sedan så begav vi oss av mot Ånalt utanför Örkelljunga. Vi tog vägen genom skogen jag säger bara så ljuvligt vackert det är med snö.


 Det var en super fin väg och köra en riktig vinter väg. Solen sken och det var så vackert. Nästan synd att man skulle tillbringa dagen inne den var som gjord för en lång promenad i skogen. Nåväl det går ju inte försig när man är bort bjuden och det är julafton. Vi var nästan i tid bara en halv timme sena var vi. Anledningen var att vi satt lite för länge hos svärföräldrarna. Men vi hade så trevligt.

 Vi fick ett rejält varmt välkomnande och så bjöd jag och Thore på lite skönsång också. Vi firade nämligen att Emil fyllde 10 år. Stora grabben. Så en kopp kaffe och lite tårta började vi med.

Sedan så var det dags för julklappsspelet. Här är mina två första presenter. Jag ville så gärna ha den med glitter snöre men den tog syster Jenny ifrån mig. Ja det kunde kvitta för det var näsdukar med snövit på. Passar nog bättre i hennes badrum än i mitt. Annars så fick vi så fina saker både jag och Thore. Riktigt kul var det och spela det hade vi inte gjort förut. Det ska vi nog göra med våra egna nästa jul.

Efter spelet och Kalle Anka så var det dags för vårt julbord och eftersom det var syster yster och käre svågern som fixat det mesta så saknades här inget. Mums så gott det var och åt gjorde vi. Säkert två kilo upp och det räcker. Tur att jag hade min fina klänning på mig så syntes det inte att jag åt lite för mycket.

Det är ovanligt att jag gör det när de är jul men i år smakade det extra gott för jag lagade inget. Ja stod för disken i stället. Syster har nämligen ingen diskmaskin i sin stuga, behövs ju inte när hon har mig.

 Det var så kul eftersom vi var alla fem syskonen och både mor och far. Fast lite synd att far behövde köra hem så tidigt. Men vi kom på och ta kort på oss alla och så mor. Det var ända sedan -94 vi gjorde det sist. Jag kom precis på att jag skulle jämnföra korten men jag har ju packat ner våra album så det får vara så länge.

 Från höger sitter den äldsta Dorothy sedan jag, Jan, Anna-Maj och sist och minst Jenny och mor ligger.
Givetvis så slutade kvällen med ett parti Uno som alltid när vi är tillsammans. Hur kul som helst det var massor med glada rop och skratt. Jag tror att alla tyckte att det blev en super fin julafton. Det enda som fattades var våra ljuvliga barn och barnbarn.

Juldagen började också tidigt. Thore kokar gröt igen och så dukar vi fram sen långfrukost. För alla utom Mia och Andreas kommer och äter frukost med oss. Gott var det.

 En bild på halva styrkan. Haha jag vet vad jag får i julklapp nästa år av Marcus. En äggskivare. Haha han mosade ägget med den jag har han som är kock tyckte att det var något skäp som jag har. Trådarna kom inte riktigt i fas när han skulle dela ägget som vi skattade. Daniel skalade ägg och det blev så fint men när Marcus gjorde det då var det så färsk att det knappt gick och skala. Det är inte mycket som behövs för att roa min familj.

 En runda ut i det fina vädret var vi tvungna till. Lite åkning i pulkabacken blev det. Daniel och Marcus gjorde ett gupp vi skulle åka på. Pågarna åkte sidan om men jag lyckades pricka rätt med en åklapp! ja det var en tunn madrass som man skulle ligga på alla fyra och åka. Jodå det gjorde jag en gång sedan så låg jag på magen och det var ju kul över guppet.

När Daniel och Marcus åkte så åkte de inte över guppet utan rakt genom det. Säkert blev det så eftersom de satt i pulkan eller på rumplappen. Men så roligt det var och leka med barnen ingen. Till och med Åsa tyckte att det var kul och åka. Hon den stackaren som aldrig har gillat snö men jag tror nog att hon har ändrat uppfattning lite grann.

 Efter en fika och när jag och Daniel hade fixat kalkonen så kom faktiskt Nissarna och hälsade på med lite klappar. Dessa ljuvliga pågar var med på att Isac och Jacob gick till kiosken och typiskt så kom Nissarna när de var borta. Här läser vi allt vad vi kan på paketerna. Isac klarade sig bra Jacob fick lite hjälp.

 Oj med paketer de fick Jättefina saker alla blev mycket nöjda utom stackars Jacob. Han den stackars barnet fick ingen leksak. Bara kläder puzzel och en halv Kineckt till XBoxen. Lite synd var det för Jacob för stod inte vad det var för manick de fick när den var upp kopplad hemma och han förstod vad det var så blev han glad. Ja det är inte lätt och tillgodo se allas önskningar.

När vi var klara med klapparna så var det dags och ta tag i maten på riktigt. Kalkonen var klar och den skulle vila en stund medan vi kokade grönsaker och gjorde såsen och salladen. Åsa som inte äter fågel åt en god fläskfilé gratäng i stället. Jag kan ju bara säga att det var bland det godaste som jag har ätit och lagat. Alla tyckte att det var super gott till och med Ella åt som bara den. Jättekul tycker jag. Kalkonen vägde 6 kg och faten blev rensade. Jag som trodde jag jag skulle få en jobbemiddag. Men ack nej.

 Här är hela den stora ljuvlig härliga familj som jag har. Det blev ett 10 timmars pass den dagen så himla roligt när alla kommer så bra överens och att vi har så kul tillsammans. Nu längtar vi till nästa gång alla är samlade.

Det måste medges att det var skönt när alla hade gått hem till sitt och jag och Thore sträckte ut oss i soffan och njöt av lugnet.

Annandag jul då brukar alltid Thore jobba och så var det i år också. En tur till Borlänge och lastning på Ica kl 1200. Jaha vad ska jag då göra. Åka på rea? Nä aldrig i livet. Det blev precis som förr i tiden. En tur till Åstorp och idrottshallen för här spelas det fotbollscup. Älskade Isac ska spela och då bör man var med på läktaren och heja fram laget Påarps GIF. De spelade 5 matcher vann 3 och förlorade 2. Det var så kul och se hur de kämpade fast de var trötta så kämpade de vidare. Lite synd var de för de hade inga avbytare.

Här har farmors ögonsten fått sin medalj gissa om han var stolt över det.
När jag kom hem så satte jag igång och packa det finns ju en del i huset här som vi inte kommer att använda så det är lika bra och packa nu när jag är ledig.

Det har blivit en del träning också dessa dagar. Jag har sprungit ute och den enda skillnaden mot och springa här hemma och i Thailand är värmen. Springa i snön är ger samma motstånd som och springa i lössand. Ett par turer till gymmet har det blivit. Jag var på Väla i dag och beställde nya glasögon både till mig hemma och till jobb. En runda i affärerna tog jag också och jag hittade lite men tyvärr inget på rea. Nu väntar jag på att käre mannen ska komma hem och hålla helg med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar