torsdag 8 juli 2010

Nu är det snart helg

Ja gisses vad tiden går snabbt. Vi hade ju en ledig fredag tillsammans jag och käre mannen. Vi var uppe tidigt för att köra till vännerna i Hishult. De behövde flytthjälp. Som vän så ställer man ju upp. Hej och vad vi slet hela den dagen. Det bars och flyttade och packades.

Här har vi kommit till det nya hemmet och håller på att tömma alla bilar vi hade. En pickup med släp en volvo med släp och en liten lastbil.

Thore står och vilar sig och stöttar sig på sin bil och den super tunga soffan.


En fika måste vi ju ha för att orka med det hela. Vilket ljuvligt väder det var. Varmt och skönt.
Fika smakade bra så här ute i trädgården.
När vi hade tömt huset så var det dax för källare och uthusen att bli tomma. Men en liten paus i solen behövde jag allt. Detta är min nya spark som jag fick av Ola. Den står i min trädgård nu och väntar på att en vacker blomma ska bli placerad på den.
Jag har faktiskt tänkt att folk som går förbi här tror nog att vi har glömt att ta in den sedan i vintras. Ja och det får de gärna tro.
Visst ser det skönt ut. Jag kan tala om att det var ljuvligt och sitta här ett par minuter och vila och ha solen mitt i ansiktet
Vi han och köra två runder till det nya huset och tömma och bära in och placera ut möbler och lådor där det skulle vara på ett ungefär.
När det mesta var gjort så blev det en god middag i trädgården och sedan så kom knotten och myggen så vi fick flytta in för att dricka kaffe. När vi satt där så kom herrskapet på att det var inte riktigt bra med möblerna så nu flyttade vi runt och ändrade om så till slut blev det bra. Får väl se nästa gång vi kommer på besök om det är så eller de har hittat någon bättre lösning.
Medan jag och Eva-Lotta satt i soffan och drack vin så satte Thore och Ola ihop deras säng och lite annat som de hade skruvat i sär. Kl var närmare 2 innan vi tackade för oss och rullade hemåt. Skönt att det inte var jag som körde utan jag kunde sova lite i bilen.
Lördagen bjöd också på underbart väder. Upp tidigt för att förbereda in för kvällens grillparty i Åsljunga. Jag gjorde en potatissallad och fixade kött som ska grillas. Packade lite öl och vatten. Den blev en tur till Åsljunga och lämnade av maten. För att sedan köra till Bromölla och 30års och 25 års kalas.
Anton fyllde 30 i maj och Frida 25 nu i juli. Så de slog ihop sina dagar och hade ett kalas för hela tjocka släkten och lite kompisar.
Jätte trevligt var det. De önskade sig pengar till en fotbollsresa så det var till att plocka ut lite kontanter och klistra på en fotboll. En kul sak som uppskattades.


Här försöker Mia känna hur det känns när Molle sparkar. Men det vill Molle inte. Men efter en slurk kaffe så kom det en lite spark.



Är det film eller fotboll de tittar på???
När vi hade varit där ett par timmar så styrde vi kossan mot Åsljunga igen för andra gången denna dagen. Vi parkerade hos vännerna Anki och Kent och där träffade vi Wencke och Swesse, Rolf och Camilla. Gemensamt gick vi upp till Maritta och Bengt där festen ska vara. Vi fick gå in och sitta i soffan för detta är en överrasknings fest och huvudpersonen ska ju inte se oss.
Strax efter så kom Monika och Leif och de satte sig ute på altanen och nu äntligen så kom hon, Irene och Olle. Irene har fyllt femtio år så därför har vi en överrasknings fest för henne. När de hade satt sig ner och fått varsin välkomst drink så kom vi andra ut sjungande för henne. Irene såg ut som en fågelholk i ansiktet Väldigt förvånad men jätte glad. Det var så kul för hon sa det flera gånger att hon älskar sådana här överraskningar och träffa alla vännerna så här det var mycket bra.
Verkligen kul att Irene uppskattade det så mycket nu när Maritta och Bengt hade haft lite jobb med det.
Det blev gott grillat och en jätte trevlig kväll. Som egentligen kunde ha varat hur länge som helst om jag inte hade varit trött efter fredagen. Så vi åkte hem kl 0000. I söndag så var det skönt att det inte hade blivit senare.
Jag bestämde mig för att köra till Råbocka för lite sol och läsning. Jag är inte så glad för att bada i havet. När jag hade varit där ett par timmar så kom Åsa och Marcus dit. Så vi hade det mysigt på stranden Men lite synd att solen inte ville komma fram ordentligt den var ganska långt bakom molnen. Så redan vi 14 körde vi hem. Thore hade precis städat färdigt taket på huset så han putsade fönstren med slangen. Ja det är jag inte så nöjd med, men snart kommer Eriks fönsterputs så det får vara tills de kommer.
Jag låg i hängmattan och läste när Thore ville ta en tur med mc´n så han fick göra det själv. Söndags kvällen gick i lugna takter.


Måndag morgon och jobb. Ja det är bara att bita i det sura äpplet och jobba på. Efter jobb så var det en timmes massage på Energikliniken jätteskönt. Därefter hämtade jag Jacob för han skulle vissa lite saker som han önskar sig på sin födelsedag. Så det blev en tur till Barnens hus och där hittade vi verkligen en massa saker som en kille på 5 år kan ha användning för.
Efter tittandet så behövdes det lite energi. Så vi fick köpa vars en glass så klart. Gott.
När jag kom hem så hade Thore klippt häcken nästan klar var han när maskinen la av. Var Thore galen??? Ja det var han och han nästan skällde på mig. Tack älsklingen för det.
Lite uppmuntran behövde han ha så jag föreslog att vi skulle köra till Bäckafarm och äta middag och sedan till Sofiero kiosken för en glass och lyssna till John Fogerty. Snålvarianten av konserten. Kl var rätt så mycket så vi lyssnade bara på ett par låtar innan vi körde hem.
Jag provade mina nya värmehandtag på mc´n ha jag kommer aldrig mera att frysa om händerna när jag kör. Så himla skönt det var. Väl investerade pengar måste jag säga.


Så glad är man när man har fått en super god glass från Sofiero kiosken.

I Tisdag så var det stora shoppar dagen. Presenter till Jacob inhandlades och lite smått och gott till mig också. Det blev en tidig kväll för fy så trött jag var.
I onsdag så hämtade jag Isac Jacob och Isac´s kompis Albin för en tur till busfabriken. Dessa härliga pågar hade tjatat på sin stackars mamma hela dagen när kommer farmor när ska vi i väg till busfabriken???????
När jag så väl kom så sa Isac vilken tid det tog för dig. Haha jag var ju tvungen att sluta och jobba först sa jag.


Det var massor med lek där. Först så lekte de själva och jag satt och läste min bok Utpressningen av John Grisham. En bra bok tycker jag. Lite svår att släppa. Men när man är med pågarna så går det lätt och lägga den ifrån sig när de kommer och frågar om jag vill vara med och leka.
Svaret är ganska enkelt JA, det var till att klättra krypa hoppa och åka rutchikannor i alla de olika varianter. Det var en som var som ett stup rakt ner. Den vågar inte jag sa ja, inte jag heller sa Albin och det samma sa Jacob. Men Isac han tänker inte utan bara gör det. Så sugen jag var på att åka men inte vågar jag. Jag höll på att fega och mesa mig en stund sedan så bara gjorde jag det. Oj vad jag fick ont i magen. Men det var inte så farligt. När jag väl hade vågat så vågade Abin också. Jacob ville så gärna men han hade inte riktigt modet för de, men så kom han på jag kan sitta i ditt knä farmor.
Ups, ja visst kan du det. Oj tänkte jag vågar vi det. Men jo det vågade vi till och med tre gånger.
När det hade gått tre timmar så var det dax att åka vidare. För man får bara vara där i tre timmar. Jag vet inte om alla följer de reglerna men jag tyckte att det var lagom att åka efter den tiden.
När vi kom ut sa Isac Tack farmor för du bjöd hit oss. Det värmde hjärtat lite granna.


Tre svettiga och trötta pågar.
Nu behöver vi en liten vila så jag föreslog att vi skulle till Sofiero och titta på blommor. Ha det var inget för dessa grabbarna inte. Nänä ockej vi tar en glass i stället i Sofiero kiosken då. De gick de med på.
Jag var ganska trött när jag kom hem. Jag körde hemifrån kl 0525 och var hemma igen 1950. Det blev bara lite pyssel in för morgondagen sedan så gick jag och la mig med John Grisham.

I dag torsdag har jag inte gjort så mycket. Fixat present till Mia fian som snart fyller år. Slagit in Jacobs presenter och vikit tvätt. Vi tog en tur till Jula jag och Thore innan han skulle iväg till jobb. Jag ska ta en snabb promenad runt byn eller kanske inte så snabb jag har ont i ischias nerven i vänster ben så jag får ta det lite lugnt. Tradigt men så är de.







1 kommentar:

  1. Ja och tacksamma är vi :)
    I morgon kommer Svärsonen, då får han slita lite...

    SvaraRadera