söndag 24 januari 2010

Vandringen

Nu har vi kommit fram till Nackarpsdalen och Odensjön. Så jätte härligt -5 och strålande sol. När vi hade bestämt vilken markering (röd) vi skulle gå efter så gick vi ca 50 meter och så missade vi den första. Antingen så var det dåligt utsatt eller så pratade vi förmycket. Lite svårt och veta vilken anledning som är bäst. Men iallafall vi gick och då såg jag VILDSVIN om jag inte säger något så finns de inte. Hahaha givetvis så såg de andra dem också så de fanns. Ca 8 stycken och jäklar vad de kan springa. Jag var lite nervös när vi gick för jag var 100 på att de skulle komma runt kröken och springa rakt på mig. Men nä de gjorde de inte.

Eftersom vi inte hittade den röda markeringen så tog vi första fikan vid Odensjön och sedan så läste det på kartan och vi beslöt att gå tillbaka en bit och där hittade vi den röda pricken. Så himla härligt det är har i skogen. Lugnt och skönt. Jodå jag har glömt viltsvinen lite grann. Men jag blev påmind ganska snart om dem. De hade lämnat spår efter sig.

Vi hade en super skön promenad och nu har skogsvakten slarvat igen. Var är den röda pricken. Aha där framme visst nu är vi ner vid den stora parkeringen. Vi vände och gick tillbaka. Ska vi ta första eller andra vägen? Jo vi tar första, fanns där röd? Nej där var ingen. Jaja vi går vi vet ju var vi är på ett ungefär och vi har mat och dryck så vi klarar oss.

Vi gick och pratade och mådde super bra så härligt livet är tyckte vi alla fyra. Detta är verkligen en livsnjutning.

Ojdå här är blå markering, fram med kartan. Nä så långt kan vi inte ha gått den blå pricken börjar i Skäralid, det var en bra bit där ifrån. Ups där är orange, jaja vi går på, men, är det någon som ropar kolla rött. Ha visst är vi bra på att hitta. Hade vi gått långt?? Nä vi var precis ovanför Odensjön.





Thore och Bertil hittade en bra väg ner till sjön som de tog. Den passade inte mig och Inger. Eftersom de kom ner till grillplatsen först så var det deras sak och elda. Så vi fick en värmande brasa.


När jag och Inger kom ner så brann brasan så vi kunde värma maten lite och oss själva. Riktigt härligt var det och sitta där vid brasan fastän vi luktade rök sen. Det blir kallt när man sitter ute och speciellt så länge som vi också satt. Hade vi inte haft brasan hade vi inte suttit där så länge. Kul hade vi. Ingers lunch var supergod. Räkcreps med sallad. Mums och ett gott vin till det. Vinet var lite för kallt fastän det var vitt. Men ner rann det ändå.





Här är jag och Inger på väg ner. Vi ville ju inte gå den vägen som Thore och Bertil tog för vi skulle gå runt, helt plötsligt så upptäckte jag att vi hade "tappat" (snackat) bort röd markering. Ha så lätt hänt det är. Men vi upptäckte hur långt vi skulle går så vi beslöt oss för att ta en genväg. Alltså rakt ner, det är ganska brant men om man går lite zigzag så ska det nog gå.

Massor med snö och så löv under och en massa stenar.


Det slutade med att vi tog det snabbaste sättet. Rumpan ner. Gick ju bra så länge vi inte kom på en vass sten. Massor med skratt och fniss blev det. Mogna kvinnor??? Nä inte under våra vandringar.



Till vänster i bild är det två kvinnor som tar kort på den vackra naturen.


Vi har tur som kan (tack Bertil) ställa kameran så vi kan vara med alla fyra på bild.


Dagen avslutades hemma hos oss. Jag kastade av mig ytterkläderna och började göra varm choklad med Rom i och en kladd grädde. Det var gott när vi hade varit ute och blivit kalla. Sedan så var det en härligt uppfriskande dusch, därefter så var jag som värdinnna färdig att börja med middagen.

Allt flöt på bra ända tills Thore letade efter sina kläder som han hade lagt fram men glömt bort under tiden som han var i duschen. Jag var "tvungen" att lämna såsen och då växte den ur grytan. Mitt eller Thores fel?? Hahaha jag rösta för vårt. Jaja så är det, ibland blir det kladd. Men såsen var jättegod som tur var.
Middagen blev mycket god och vi ska ju inte snacka om chokladtryffelkakan till kaffet den är mördande god. Alldeles lagom kladdig och ja den smälte i munnen. Härligt. Vi tittade på våra kort som vi hade tagit under dagen. Thore och Bertil gick och la sig någerlunda hyfsad tid. Men jag och Inger satt uppe och snackade så kl blev 0130 innan jag hittade min säng. Men va gör det vi hade en super dag.
De åkte hem efter en god och lång frukost. Det fanns ju två som skulle jobba. Jag åkte hem till barnbarnen och hämtade dem för vi skulle gå på bio. Tittade på det Regnar köttbullar. En film som var så där. Pågarna tyckte om den vilket är huvudsaken. Nu ska jag bara njuta av söndag kvällen. Tänk så lyckligt lottad jag är. En god man, trevliga och super goda vänner, kan vara ute en hel dag plus att man orkar med kvällen. Ljuvliga barnbarn och gå på bio med. Livet är härligt.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar