fredag 25 december 2015

Jul

 
Nästan hela skaran var här på lille julafton utan Saga. Vi grillade korv och snickrade och hittade på bus ute. En skön dag. Freja och Jacob åkte hem och Leo och Elias gick hem efter middagen. Sen var det bra Isac och Ella kvar. Vi hade lite förberedelser att göra inför den stora dagen så vi grejade sen kollade jag Ella och Thore på film medan Isac satt vid datorn lite.
 
 

Här har vi morgon mys när vi hade vaknat alla utom sömntutan Ella. Vi skulle behöva ha en lite större säng så jag och Thore också får plats det var lite trångt med de alla. Men mysigt.


Julafton brukar alltid börja med en promenad eller löprunda och eftersom Isac var här så sprang vi två Tollarps rundan. Härligt och ha barnbarnet med på en tur. Vi springer lite lagom och så snackar vi lite. Det var en grupp på FB som heter Vi som springer på julafton så den var vi med i så klart.



Vi hade kalkon med tillbehör till mat denna julafton, alla var med på det utom Andreas men 13 mot 1 alltså fick han ge sig. Det blev supergott vi åt och åt tills alla var rejält mätta så klart.

Här har vi Saga bus loppan hon har mammas gamla klänning på sig så roligt tycker  då jag. Saga är den gladaste av dem alla. Ett par steg tar hon när hon vill inte när vi säger kom utan bara när hon vill själv.
Vi lyckades få dem alla på en bild här är ju faktiskt inte Saga så glad men det var för hon skulle ha hårbandet på sig och det gillade hon inte. När vi hade ätit så väntade vi och väntade och så väntade vi lite till. Tomten var försenad som tusan han skulle komma 1920 och kom inte förrän 2040 det var nästan så vi skickade Thore till kiosken för att köpa tidningen. Men när vi väl sa nä nu struntar vi i det så fick jag ett sms att han var på ingående. Jag måste säga att barnen var superduktiga för vi väntade på riktigt ingen fick öppna i förtid. Lite tjat var det men det var bara till att vänta. Vi grejade lite under tiden, ritade teckningar till Tomten och så ritade Leo och Ella till gamla farfar som de ska lägga på kistan när det är begravning så gamla farfar har något fint med sig. Sötnosar. Tillslut så satte jag fram godis så de kunde äta i väntan. Äntligen så såg Jacob vår fönstertittare att det kom någon jppi, Vilken tomte han kunde alla sju namnen och vad de var intresserade av. Men mitt namn kunde han inte säga så det fick Ella hjälpa honom med så det blev rätt. Tomten var jättebra och stannade lite längre än tänkt eftersom han var så sen.
När jag bestämde med honom så var det den enda tiden han hade 1920 annars så hade det varit bättre med en eftermiddags tid. Jag får väl boka honom redan nu till år 2017. Det var en härlig dag och kväll, när alla hade åkt hem så var kl 2345 då tog Thore disken och jag städade så vi fick undan allt och det var skönt i dag när vi kom upp. Jag hade tänkt skriva i morse men då var varken jag eller Thore uppe. Vi tog en rejäl sovmorgon och jag låg kvar en stund och läste det tycker jag är så skönt.

Thore körde iväg och jobbade i middags han skulle till Kungälv och byta bil och jag var på Emils 15 års kalas i Klippan. Först av jag och Åsa och pågarna hemma hos farmor och hälsade på lite.

Innan så skulle jag ladda in bilderna som jag tog i går och det har blivit helt konstigt sedan jag laddande ner Windows 10 så givetvis så kom mina bilder helt fel. Jag får inte fram dem här till bloggen och det ligger inte i mitt album med de andra bilderna. Det kryper i hela min kropp när jag inte får  dem där de ska vara. Jag ska göra ett nytt försök i morgon Kanske. Först ska vi iväg till Väla (det vet inte Thore) vi ska köpa nya löpdojor och jag kollade hemsidan de har bra priser på stadium så där ska vi shoppa loss. Sen skulle jag bara vilja åka till Kullaberg eller Skäralid och vandra.







1 kommentar: