tisdag 23 december 2014

julafton med barn och barnbarnen

 
Alla barnbarnen kom på fredagen för att föräldrar skulle få lite lugn och ro för att handla de sista. Som tur är så var  vi klara. Nästan. Vi hade bara lite på Maxi kvar som Thore fixade snabbt.
 
Isac Ella Leo sov över och då skulle givetvis vi ta en snabb dusch.
 
 
 
På lördags morgon så började vi med frukost så klart och jag hann inte med och dricka upp mitt te utan det fixade Leo till. Thore gjorde julgröten och jag och Isac hjälptes åt och göra fyllningen till kalkonen. Isac hackade kalkon levern och höll på att både dö och kräkas av det.

 

Med kalkonen i ugnen och potatisen skalad så kunde Thore ta det lugnt med Facebook en stund med sin dotter, i väntan på de andra barnen och respektive.



De ska vara inne till 75 grader och de ska ösas med jämna mellan rum. Såsen gjorde vi på spadet som kalkonen legat i och så bara i med grädde så blev det en super god sås. Det var riktigt gott alla åt som tusan.

 
Lagom tid innan kalkonen var klar så kom tomten, vi brukar ju bara ha nissar men i år hade vi tomten eftersom Åsa inte ska ha barnen på den riktiga julafton och detta var ju Elias första möte med tomten. Det gick väl så där inte ville han ha några paket av den konstiga varelsen. Men Freja gick bara runt och kollade och brydde sig inte om tomten alls.

 
Vi skulle givetvis ta det sedvanliga Tomten med alla barnen kortet och det gillade inte Elias men vi fick ett kort i alla fall.

 
Efter mat och paketerna så var det lite mys, lek, titta på tv och massor med snack och skratt. En jätte rolig kväll med alla nära och kära. Några leker med leksaker på farmor/mormors bord och det får man inte men det kommer de att lära sig med tiden.

 
Isac Jacob och Leo sov över så efter en lång sovmorgon så skulle de bli legobygge resten av dagen. Som tur fick Leo massor med lego som skulle byggas ihop och dessa stora kusiner är duktiga på det så Leo fick en super hjälp.


Resten av söndagen gick i lathetens tecken. En lugn och skön söndag. Thore körde och jobbade och jag läste och umgicks med barnbarnen. Alla utom Isac åkte hem vi har mys, spelar godis poker och finns i sjön. Trevlig kväll.

 
I måndags så tog vi tåget in till stan för att jag skulle till sjukgymnasten och det gick bara hon är nöjd med mig och tycker att det går framåt. Jodå det märker jag att det gör, jag kan inte köra bil än men jag kan sträcka upp armarna lite mer än tidigare. Jag har fortfarande ont och för det mesta en brännande smärta men det ska väl vara så.
 
I dag så skulle vi köpa en julklapp till Åsa på Ekeby möbler tyvärr var den inte hemma så hon får vänta till på tisdag innan hon får den. Tror nog att hon överlever.
 
Nu i kväll har Thore fixat skinkan och köttbullarna. Det känns konstigt att jag inte grejar själv, Thore brukar bara göra gröten så gör jag resten. Men inte detta år. Jag har inte bakat några kakor eller bullar men det kan ju kvitta för det är ju ändå inte bara att äta.
 
Nu ska vi spela bingolotto vilket vi inte har gjort på hundra år. Detta är endast för att Isac är här och han har sålt lotterna till oss. Vi får väl se om vi orkar hela programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar