torsdag 10 februari 2011

Livet är bra härligt.

Vi har det så bra så det är knappt sant. Här är fyra riktiga livsnjutare. Vi hade verkligen tur för när vi kom hit så kom vi med det fina vädret. Det hade varit lite dåligt innan med en del ganska stora regnskurar. Sedan vi kom har vi fått ca 20 droppar och jag och Thore trodde att det var någon som spottade när vi gick på byn. På hotellet så var servitrisen lite osäker på om hon skulle duka vid poolen eller inne. Vi sa duka ute för det kommer inte mer regn. Vi hade rätt. På fredag morgonen när vi kom så var vi ganska sega. Det ser ni på bilden här de två svågrarna sover så gott på stranden vi hydda 8.


Jag och Dorothy gjorde likadant. Tog små micropauser med jämna mellanrum. Jag somnade ordentligt när jag fick massage. Vi tog en snabb dusch efter stranden och sedan en tidig middag och så snabbt i säng. Gissa om vi sov gott allihop. Hur skönt som helst och vakna och vara riktigt utsövd. Det blev ännu en dag vid hydda 8. Det är så kul och träffa Ped och Esa. Po och hennes man jobbar i hydda 1 det är mycket lättare och få kunder där och när de har fullt skickar Po över de gäster till Ped i hydda 8. Jag blev alldeles betagen i Po´s dotter Johanna. Hon är så söt liten och nätt. hon vinkar och kastar slängpussar när man kommer. Om dagarna så har Johanna barnflicka som tar hand om henne när de andra jobbar. Först i dag så träffade vi Oy och det var så kul. Hon hade gått och tittat och tyckt att det var konstigt att det inte var någon gäst som hon kände igen. När jag och Thore kom och skulle ha massage så blev hon jätteglad och slängde sig om halsen och kramade oss. jag fick massage av henne och då berättade hon om sina söner. Den store är 7 år och den lille som heter Rhisky och är 11 månader de är jättefina båda två. Det är extra kul nu när man känner de lite grann och har träffat de flesta i familjen.


 Det är lite så här när vi ska gå ut och äta. Var ska vi gå i dag och så får jag bestämma. Givetvis så var jag tvungen och rekommendera en resturang som heter A-One där de har en ljuvlig rätt som heter Hot Pan som de serverar antingen med skaldjur eller med kött. De är lika goda. Kära syster och svåger tyckte som jag att det var super gott, ja det gjorde Thore också. Vi tog en promenad dit det är en ganska bra bit men det är skönt och gå. Vi skulle gå över en bro och vi sa till att de skulle ta det försiktigt för den är trasig på sina ställe. Var tror ni Dorothy tittade någonstans? Ja inte på bron iallafall. Nä hon tittade runt omkring på allt fint som finns här. Helt plötsligt så låg hon på alla fyra. Rädd blev jag men upp kom hon igen och ont i foten som fanken hade hon. Men den var inte bruten så det var bara till och gå vidare. Liten lätt haltning hade hon men det gick bra och gå. När vi kom hem så lindade vi foten för jag har första hjälpen med mig. Vilken otur.

Nästa dag så bestämde hon sig för att ligga vid poolen för hon hade ordentligt ont. Men jag och Thore traskade ner till Hydda 8. Givetvis så frågade Ped var de var och jag berättade vad som hade hänt. Ta min bil och hämta henne så ska jag hjälpa henne sa Ped. Sagt och gjort hahaha jag tog inte hennes bil utan det var en kille som körde mig till hotellet och jag rusade till poolen sa till Dorothy vad Ped hade sagt och hon och Ce-Ge var snabba på att packa ihop och så åkte vi tillbaka till stranden. Där fick Dorothy en rejäl fotmassage av Ped och en läkande salva. Ont hade hon men inte alls som innan. Skönt.

 Haha här var hon rädd. För det gjorde ont när Ped masserade. Foten var helt blå.
Men det blev så bra så på kvällen kunde vi ta en promenad när vi skulle äta.

I måndag så tog vi en longthailbåt till Poda och så ljuvligt vi hade det där. Massor med bad och sol och promenerade. ( jag och Thore) Poda är en så ljuvlig ö man kan hitta en strand remsa som där inte är folk på. Härligt.

 I tisdags så sprang jag och Thore på morgonen så härligt och springa i varmen och slippa det kalla. Vi tog en badledig dag och åkte in till Krabi town för shopping. Det var inte så mycket vi hittade men lite. Vi blev jagade av en bil där inne. En kvinna vinkade och lockade på oss att vi skulle komma fram till bilen men vi vägrade till slut så bara nonchalerade vi henne. Jobbig typ. Kul var det och åka bussen. Buss och buss. Det var en pickup med säte. Den tog även upp skolbarn så till slut var den full men då stod ungarna utanför på någon ramp och höll i sig. Det skulle varit i Sverige. Haha

I onsdag så var vi och snorklade. Jag fegade lite och hoppade i med flyttvästen på. Det är så enkelt då svårare och ta på snorklen när man ska trampa vatten samtidigt. Härligt är det och ligga på magen och titta på fina fiskar.

 Vi var i Lagunen Hong också och där var massor med sjöstjärnor alla skulle hålla i en sådan och jag är ju inte så glad för det men jag höll i en och det var ju ingenting. Det killade lite i handen för den har ju massor med ben som sprattlade hela tiden.

 Efter lite stopp så var vi äntligen framme på den ljuvliga ön Hong här är det vit sand som är så mjuk och skön och så det klara gröna vatten som är så ljuvligt.
Varmt och härligt. Vi badade och solade käkade lunch och hade det bra. Bara precis njöt av livet i stora drag. När vi gick i land så fanns det en skylt att man inte fick dricka alkohol och inte ha glas där. Det fanns även skyltar med att det var rökning förbjuden. Det kvittar mig och Thore men Dorothy och Ce-Ge är ju rökare så de tyckte väl inte att det var någon höjdare. Böterna var på 2000 bath. Men som riktiga rökare så hittade de givetvis till rökrummet. Jodå de hade en liten hörna på stranden som var rökrummet. Hong är naturreservat så det är nog därför som de har dessa regler.
De får ha vilka regler som helst där bara man får vara där.

 Dorothys fot är nästan bra hon går obehindrat och kan gå långt. Vissa vinklar gör ont men de får hon undvika. I dag så har vi varit tillbaka i hydda 8. Det har varit jättevarmt och skönt. Dorothy fick ta en parasoll och Ce-Ge satt i skuggan en stund. Thore höll Dorothy sällskap men jag låg på min plats i solen och njöt i fulla drag. Man måste ju ta till vara på alla vitaminer som man får av solen. Efter massagen i dag så skulle Esa och Ben ut och fiska. De gick ut en bit i havet med  ett stort nät. Vi tänkte kan de få någon fisk där? Jo det kunde de de fick massor med fisk.
Ped var jätteglad över all denna fisk. Haha jag såg bara jobb. Rensa all denna fisk fy tusan. Men jag slapp och det var ju skönt. Vi var på stranden så länge så vi såg sol nergången den var riktigt fin i dag. Vi bestämde oss för att äta innan vi kom hem till hotellet. Det kändes som det skulle bli alldeles för sent om vi skulle gå hem och duscha och så gå tillbaka till byn för att äta. Vi gick in på en sylta som hade fantastiskt god mat.  Jädrans mygg till och bita ojämnt här. Jag har sprayat mig med de biter ändå.

I morgon ska vi ta båten till Prinsessans strand och grotta. Mera mys blir det.

2 kommentarer:

  1. Skönt att ni har det bra! Hälsa sällskapet! Tur hon inte bröt foten!

    SvaraRadera