tisdag 5 juni 2012

Barnbarnens helg

Det började i fredags förmiddag kl 1000 var vi och hämtade upp två härliga killar. Vi
styrde kosan mot härliga soliga Göteborg.

Inte speciellt kul och  åka bil men det gick bra då de hade lite film med sig. Vädret var väl si så där  på vår färd. Men det måste ju bli bättre. När vi kom fram till Hotell Heden Liseberg så fick vi vårt rum meddetsamma. Kanon bra. Så vi packade upp lite och kollade så tv apparaterna fungerar. 

Där efter så tog vi lunch på Hedens Hörna. Hur gott som helst.


En promenad blev det till pågarnas stora förskräckelse. Det var studenten där och när lastbilarna körde förbi oss och studenterna skrek så kunde jag inte låta bli och skrika och vinka tillbaka och då tyckte Isac att farmor var pinsam. Förlåt jag ska inte göra om det igen. Bra sa han.

VI tog en promenad till KungsAvenyn för att ta en tur med Paddan. När jag hade köpt biljetterna så tänkte jag att detta kommer de inte att tycka om. Men de gillade det skarpt. Det var en super bra Guide som vi hade och han kunde verkligen fängsla ungarna.


                                                         Vi såg Småland vårt krigsfartyg.



                           Läppstiftet med ostindien fartyget och Götaälvsborgs bron i bakgrunden.


                                    Fika på det anrika kaféet Hagabullen i Haga är ett måste.

                                     Här väntar vi på spåvagnen mot Heden på Järnvägstorget.


Efter en halv dag med kulturella inslag så var det två hungriga busiga pågar som ska äta pizza på den Libanesiska restaurangen.



                                        Jaja vi kan väl inte vara sämre än pågarna. Är det bus så är det.

Nu äntligen så är det lördag och vi sa att vi går inte upp förrän kl 0800 de vaknade kl 0815. Gissa om det var bråttom till frukosten. Isac älskar verkligen hotellfrukost han åt både länge och väl. Jacob som är lite liten i maten åt sin fralla och var nöjd med det.

Äntligen var det dags för Liseberg. Vi gick in genom grindarna kl 1100. Nu ska här åkas. Men först ska ju farmor fotografera. När jag sa att vi skulle göra en "Bertil" så var det lugnt.


Vi köpte armbanden på hotellet och så hade vi fribiljetter så det gick snabbt och komma in. Sedan så började Jakten på den perfekta karusellen. Vi började lite nätt med barnkaruseller.


Lisebergs hjulet.Åkte vi och hade en härlig utsikt över hela Göteborg, vi hittade lite torn och hustoppar som vi hade sett när vi åkte Paddan.


                                                                         Osså vi förstås.

När vi hade åkt FlumRider och Lisebergsbanan och slänggungor och Juxbox ett antal gånger så var det dags för mat. När man beställde barnportioner Jacob köttbullar och Isac Lax. Jodå han är finsmakare han. Så blev barnen bjudna på glass. Självklart som farmor och farfar så vill man också ha lite gott. Jodå det är min till höger och Jacobs till vänster. Vi bjöd faktiskt dom på lite jordgubbar.



Tjoho här kommer farfar med Isac och Jacob. Flume Rider denna vägrar jag att åka för man blir blött och jag hatar och var våt i håret. Men Jag tror att de tre åkte den minst 10 gånger. De två sista gångerna åkte jag med och jag blev våt i håret. Men va kul det var.

 Jag och Isac åkte en som heter Balder och gisses vad den gick snabbt. En berg och dalbanna. Herregud man var ju alldeles vimmelkantig när vi kom av. Men den var så kul så vi ställde oss i kön med detsamma för att åka igen. Det var lite bråttom att åka för klockan går mot stängningsdags. Vi gjorde ett gott försök till och klara av alla som de fick åka. Gränserna är 110, 130 140 cm så det var inte alla som de fick åka men där var så det räckte till.


Här är två nappa pågar som är på väg hem. De är inte så jättetrötta men det är deras farmor och farfar. På hotellet så var det lite lördags mys. När de väl la sig så somnade de på en sekund.

Vi fick väcka dem kl 0930 så vi inte skulle missa frukosten. Sömntutorna. En god frukost där åt vi ordentligt. När vi satt och åt så sa Thore "jag tyckte väl att jag kände ingen dig" Va sa jag och tittade upp där stod B-M Möller från Mörarp. Trevligt och träffas. Men så förvånad man blir när man träffar på någon hemifrån. De hade kommit på lördagen och skulle stanna till måndagen för en mys helg. Tommy hade sett Thore i kön till frukostbuffen och tänkte säga till honom att inte trängas men så började Tommy och tänka. Hur sannolikt är det att det är Thore mig såg han inte. Tänk om det är någon dubbelgångare. Men B-M är ju inte blyg av sig så hon tog en spaningsrunda när de var klara och vips så hade hon hittat oss. Ja det var kul.

När vi var på väg hem så blev Jacob lite illa mående så han fick sitta framme och det tyckte Thore var bra för då kunde han titta på film. När vi hade kört 6 mil så ringer min mobil. Dolt nr. Jaja jag svarar. Hej Ethel det är Sofia på Hotell Heden Liseberg. Städerska ringde precis och sa att hon har hittat en röd ryggsäck i ert rum. A men va fan helvete. Thore var har du den röda ryggan. Fan sa han. jaja men då vänder vi och kör till Göteborg det blir väl kul. NÄ ABSOUT INTE. Men nu är det så vi måste ha vår väska med smuts tvätten.

En glass paus på väg upp så fixade det till sig med Jacob. Glass och kola så piggnar man till. När vi väl var på väg hem så stannade i på Laxbutiken i Falkenberg och käkade middag. Sen var det raka spåret hem. Istället för 24 mil så blev det 37 mil den dagen.

VI hade en sådan härlig helg med dessa ljuvliga ungar. Vi får göra om den när de är  över 140 cm båda två. När Ella och Leo är i lagom ålder så blir det deras tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar