fredag 29 mars 2013

Semestern, bilen, och kaminen :)

Nu har vi varit hemma en hel vecka. Tiden verkligen rusar förbi känns det som. Jag sa till min vän E-L det är längesedan jag bloggade och hon svarade JA.

Vi kom iväg på vår semester. Lite små stressigt för Thore var det. Han fick en jäkla körning men han skulle ju sova på rum så det var ok ändå. Men tji fick han någon hade låst rummet så han kom inte in där utan fick ligga och skumpa runt i lastbilen medan lotsen lotsade. Inte många minuters sömn.

Han kom hem 0100 duschen och sedan i säng min kl ringde 0220. Men då slapp han och gå upp. Jag väckte honom 0245 och då hade jag lagt fram kläder och packat allt tagit fram trimmern och dammsugaren. Dags och frisera mannen så han är fin under semestern.

Vi kör till Sturup och checkar in en kopp kaffe och macka sen går vi på planet och äntligen får Throe sova. Han sov nästan hela vägen ner. Allt flöt på fint och vi kom fram till Playa del Cura en fin liten håla. Vädret är som en vanligt solig sommar dag hemma. +24 grader. Ja de ska vi nog kunna leva med en vecka.

Vi springer vilar sola och badar promenerar och äter goda middagar. Jag tror nog att Thore fortsatte och sova nästan hela söndagen.

Vi tog en buss tur till Porto del Mongán och det är en fin liten fiskeby. En super fin hamn med massor med båtar. Små fina gator som går mest uppför. Vilka backar. De går nästan rakt upp.

På vår 30åriga bröllopsdag så var vi ute och sprang och sedan så var det poolen som gällde resten av den dagen. På kvällen så var vi ute och åt gott. Förrätt varmrätt och så en tradig efterrätt. Thore tyckte det var gott men jag gillade den absolut inte. En skön dag helt enkelt.

De har superfina mc vägar på Gran Canaria, Vilka serpentinvägar, vi åker buss och det var spännande och titta ner. Ups hoppas att chauffören kan detta. Vi skulle till en by som ligger en bit upp och inåt landet. En vandring med Rocky Adventure ska vi göra. 13 km lång är den och 1000 höjdmeter. Alltså det kommer att vara brant. Ja det var bara förnamnet. Herregud vilka backar vi vandrade i, Thore fick lite kramp i vaderna men efter lite stretching så gick det igen. Härligt var det och givetvis den varmaste dagen hitintills. Jag drack två liter vatten och inte behövde jag gå på toa inte, nä det svettades vi ut.

Längst upp bakom träden ska vi lite till höger.Vi gick och gick och drack vatten, när vi hade 1 timme kvar så käkade vi lunch och träffade på de andra grupperna 3 km och 6 km. Så vi gick gemensamt upp till toppen. Så härligt och fräckt var det. Vi var ovanför molnen super fint. Jag tog massor med bilder där vyerna ändrade sig hela tiden. Molnen rör ju på sig och fort går det också. Alla tyckte att det var skönt och vara uppe, Ingen tänkte på att vi skulle gå samma väg tillbaka och det är mycket jobbigare och gå ner än upp. Vi hade bara 2 km och gå ner men det räckte till.

Vi brukar oja oss över våra maskrosor som vi får i gräsmattan här på våren. Våra maskrosor är inget mot vad de har på Gran Canaria. Det kan man kalla maskros. Tänk och ha två sådana i gräsmattan, när man har tagit bort dem så blir det två stora hål kvar. Skönt var det när vi kom ner till bussen och var på väg hem så jäkla trötta alla var då. Skönt och sitta i bussen och lyssna på guiden när han berättar historien om ön. Alltid kul att höra. Fast ibland var det svårt att hålla ögonen öppna.

När vi sprang på morgonen så tog vi turen till Porto Ricco och uppför vägen det var så brant så det gick knappt och springa. Vad det var skönt och springa i short och linne. Det är så mycket enklare och springa när man slipper alla kläder.
Det var en härlig vecka med sol och bad tempen låg på mellan +22-+28 så det var härligt. En vecka räcker länge och väl på ett sådant ställe.
Allt flöt på smidigt när vi åket hem. Kanske inte så kul att landa när det var - grader och fortfarande snö.