torsdag 17 juli 2014

Sommar och semester

Nu är jag inne på min fjärde semesterdag. I dag ska det inte hända så mycket, det har redan hänt en del. Jag sitter i trädgården under parasollen och skriver, slåss med millimetrar och hästflugor och så har jag Dregen i öronen. Jag har börjat lyssna på våra sommarpratare, kan rekommendera Börje Salming vilket liv och vilken kille. I går när jag gick morgonpromenaden så lyssnade jag på Marianne Bernadotte det som är bra är att man kan lyssna utan musik och det vara skönt för hon hade då ingen musik i min smak, men ett spännande liv. Får jag väl höra vad Dregen har att bjuda på än så länge Kizz och AC/DC helt ok.
 
Jag  började denna dagen med att åka in till Aktiverum och tog ett Indoor Walking pass och så kom Åsa så vi styrketränade tillsammans mycket roligt.
Jag var även på Bauhaus och köpte en ny torkvinda. Så nu ska jag bara hänga ut en maskin och i kväll ska jag packa inför helgens äventyr. Men nu ska jag uppdatera lite.
 
 
Fredag morgon så kom jag hem 630 som vanligt och då strök jag tvätten och dammsög sen kokade jag kaffe och fixade matsäck. Så körde jag till Fortuna strand och somnade i brassestolen. Härligt där sov jag till Åsa kom med Elias, Leo sover hos farmor och farfar. Vi hade det supermysigt. Så ringer Mia var är ni och så fick hon vägbeskrivning. Hon kom och så ringer nästa barn Daniel var är du ? Här säger jag, vid vilken brygga? Den gamla. Var är du? Ute på havet. Jag rusade ut på bryggan och se där ute i båten var Daniel och barnen. Kom ut sa han här är inte djupt. Är du klok jag går inte i tång, det är bara lite sa han. Nä jag pratar hellre med Ella en stund eftersom hon ville det. Men va fan jag tar väl på mig flipfloop och går iväg ut i havet. Lite läskigt var det på något ställe men helt plötsligt så kom jag ut till båten. 
 
 

När jag kom fram till båten så hoppade Ella i till mig, Isac var redan i detta vattendjur. Jacob väntade också tills jag kom innan han tyckte att det var läge och hoppa i. Ella frågade inte hur jag mår utan ska du jobba? Nä jag är ledig. Kan jag var med dig och sova över. Ja självklart kan du det. Hon har inga saker säger pappan, Nä men det kommer vi och hämtar. Så efter lite badande med pågarna så vadade och simmade vi in till land igen. Elias blev glad över att se Ella. Vi fortsatte och sola och bada ett par timmar till.



När vi kom hem jag och Ella så fixade vi hamburgare och satt ute och åt så gott så,  sen blev det en tidig säng. Lördagen var ingen vanlig lördag utan det var Jacobs 9 års dag. Hipp Hipp Hurra för honom. Vi hade kalas här för honom och Mia som fyllde år på söndagen. Helt plötsligt så var vi 27 personer här, det åt och drack gott alla. Cissi och Mia hade bakat. Senare på kvällen så grillade vi korv och hade det mysigt och vilken otur det började regna på kvällen så det blev inget kubspel. Vi hade en härlig dag och kväll med nära och kära. Som vanligt så sov alla barnbaren som får över. Söndagen var väl inte så rolig precis, det regnar från morgon till kväll. Åsa kom så vi sprang Thore var och köpte golv till uterummet och la nästan färdigt det. Fint som tusan blir det. Nu är bara lite små plock kvar.

I måndags så vaknade jag tidigt 0530 upp och sprang en runda. Sen så hämtade jag E-L dotter Linda för en tur till Kivik det är ju marknad där nere. Vi hade fint väder hela vägen ner. Typiskt så började det regna när vi kom ner och så höll det på hela dagen. Det måste har sett kul ut när vi gick på markanden till sammans, jag i full regnutrustning, vännerna i regnjackor, shorts och sandaler och foppatofflor. Tösen i jacka och shorts och gummistövlar. Jag köpte en ny sekatör där och till på köpet fick jag en japansk såg. Givetvis så har jag provat dem och de är superbra vilket kap jag gjorde.
´Det var så synd att det regnade hela tiden det är trevligt och gå på marknad tycker jag om inte för att handla så för att titta på folk. Vi får väl se  om jag får Thore med till Sjöbo i morgon när vi ändå ska ner.

Tisdagen skulle börja med en löprunda, men jag var så hungrig när jag vaknade så det blev först en tallrik gröt och sen tänkte jag klippa gräset sagt och gjort. När jag ändå höll på så vertikal skar jag gräsmattan också. Två blåsor på vänster hand och rejält ont i armen men va fan ett par piller till så går det ett tag till. Jag hann springa min runda också innan jag skulle in i förvandlingsrummet. Ute kväll med Eva.



Sommar Stand Up på Pålsjö krog. Vi började att äta på Beach Club och sedan så vandrade vi vidare till Pålsjö Krog. Väl där så fick vi bra platser på tredje raden, träffade en vän i dricka kön så det var bara till att lämna över pengar så vips hade vi vars ett glas vin. Kvällen var bara så himla bra. Måns Möller, Marika Carlsson och David Batra och Killen på ÖB reklamen var bra de andra kunde ha stannat hemma. Nu är jag i en vis ålder och i denna åldern gillar jag inte ord som grova könsord mm. Svär som en borstbindare men inte dessa grova ord nä då lyssnar jag inte. Så den värsta av dem alla var en som heter något på Ö nä fy vilket svin jag tycker han är. Men annars så var det bra. Vi hade sådan tur så när vi kom tillbaka till knutan så var det lagom att ta tåget hem. Vilken kväll vi hade varm och skön och så mycket skratt. Tack min kära vän.


I onsdags så vaknade jag ganska tidigt och då tog jag en rejäl promenad med en sommarpratare i öronen. När jag kom hem så ringde vår vän Åsa och Stefan från Borlänge. De ska komma ner och hälsa på under vår semester. Det ska bli så kul så. Har vi vädret med oss så ska vi köra motorcykel, annars så får vi ta bilen för utflykter ska vi göra. En grillafton med alla barnen här hemma ska vi också ha.

Jag hann precis lägga på luren innan Åsa och pågarna kom för lite trädgårdsmys. Leo gjorde en balansgång till oss för det har vi ju ingen. Så fint så. Tur att vi inte hann och kasta brädorna. Nu ligger de i tryggt förvar i leksakslådan. För vi behöver ju en balansgång.


Vi hann även med att rensa ogräs klippa lite buskar. Leo kan verkligen jobba. Thore klöv ved och när han hade fått ihop en rejäl hög så började jag och Leo med vars en rullebör eller om det ska vara rätt så hade jag en rullebör och Leo hade en skottkärra. Undrar var han har fått det fina ordet i från. Vi jobbade hårt med att lasta och köra in och lossa det till mamma Åsa som stod i vedboden och lavade fint. Eller som Leo sa i växthuset. Undrar så var han får alla ord i från. När de hade åkt hem och Thore till jobb så fortsatte jag med trädgårdsarbete. Rensade på framsidan och tog ny sand och sopade plattorna med. Nu har jag bara garageuppfarten kvar och det får vi sen när jag gitter. Annars så ska jag inte göra så mycket.


2 kommentarer:

  1. Du har några fler barnbarn än det står i din profil ;)

    SvaraRadera
  2. Så då var alla barnbarnen på plats.

    SvaraRadera